Musiikkikasvattajan siirtyminen opiskelijasta opettajaksi
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kandidaatintutkielmassani tutkin kirjallisuuskatsauksen ja luotettavien internetsivustojen kautta, minkälaisia seikkoja aloittavan musiikinopettajan tulisi tiedostaa uransa alussa. Luokkatilat, mentorointi, perehdytys, melualtistuminen, materiaalipankit, opettajan oma hyvinvointi ja auktoriteetin rakentuminen ovat minun nostamia teemoja opettajan alkutaipaleelta. Kaikki edeltävät teemat sisältävät monia yksityiskohtia, joihin aloittavan musiikinopettajan tulisi perehtyä ja ymmärtää niiden tarkoitus työelämässä sekä siviilielämässä.
Tutkimuskysymyksenä on: Minkälainen on musiikkikasvatuksen siirtymä opiskelijasta opettajaksi? Tutkielmani tarkoitus on auttaa jokaista vastavalmistunutta, sijaisuuden tai viran saanutta henkilöä. Ideana on esittää tärkeitä tekijöitä jokaisesta teemasta sekä nostaa ymmärrystä opiskelijan siirtymä- vaiheesta opettajaksi. Käsittelen teemoja myös tietopohjaisella sekä henkilökohtaisen kokemuksen tasolla.
Teemojen käsittelyn yhteydessä löysin, että perehdytys on yksi tärkeimmistä tekijöistä aloittavan opettajan uran alussa. Käytännön ongelmat opetuksessa nousevat esille tuoreelle opettajalle vasta ensimmäisinä työpäivinä. Monessa lähteessä käsiteltiin aloittavan opettajan eli noviisiopettajan kohtaavan alkushokin, stressin tai riittämättömyyden tunnetta koulutusta kohtaan. Ilmiö opiskelijoiden epävarmuudesta siirtymävaiheesta ja perehdytyksestä tuntuu edelleen olevan hankala vuosikymmenten aikana. Koulussa pyritään kehittämään opettajan aloitusta kouluympäristössä mahdollisimman sulavaksi. Opettajan työssä opettajan auktoriteettinen asema sekä oma identiteetti etsivät muotoaan lähes koko uran ajan.
Jatkotutkimus voisi käsitellä opettajan ammatin muutosta digitalisaation partaalla. Miten musiikki- kasvatuksen koulutus tulee muuttamaan, jotta aloittavalla musiikinopettajalla on esimerkiksi valmiudet etäopettamiseen? Minkälaisin keinoin kouluissa varaudutaan etäopetukseen musiikin osalta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muusikkous myötä- ja vastamäessä : musiikkikasvattajan musiikillisen identiteetin kasvu ja kehitys opintojen aikana
Mertanen, Mikko (2011)Tutkimuksen tehtävänä on perehtyä musiikilliseen identiteettiin ja siihen, kuinka Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatusopiskelijat kokevat oman musiikillisen identiteettinsä. Samalla halusin selvittää miten opinnot ovat ... -
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ... -
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
Overview of development lines of music teaching methods in Finland
Rautiainen, Katri-Helena (Daugavpils University, 2020)This article provides a cross-sectional overview of the evolution of music teaching methods over a 160-year timeline. The objective of the study is limited to examining the mainstream trends in the development of methods, ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.