University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Musiikkikasvattajan siirtyminen opiskelijasta opettajaksi

Thumbnail
View/Open
448.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ruippo, Selma
Date
2020
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kandidaatintutkielmassani tutkin kirjallisuuskatsauksen ja luotettavien internetsivustojen kautta, minkälaisia seikkoja aloittavan musiikinopettajan tulisi tiedostaa uransa alussa. Luokkatilat, mentorointi, perehdytys, melualtistuminen, materiaalipankit, opettajan oma hyvinvointi ja auktoriteetin rakentuminen ovat minun nostamia teemoja opettajan alkutaipaleelta. Kaikki edeltävät teemat sisältävät monia yksityiskohtia, joihin aloittavan musiikinopettajan tulisi perehtyä ja ymmärtää niiden tarkoitus työelämässä sekä siviilielämässä. Tutkimuskysymyksenä on: Minkälainen on musiikkikasvatuksen siirtymä opiskelijasta opettajaksi? Tutkielmani tarkoitus on auttaa jokaista vastavalmistunutta, sijaisuuden tai viran saanutta henkilöä. Ideana on esittää tärkeitä tekijöitä jokaisesta teemasta sekä nostaa ymmärrystä opiskelijan siirtymä- vaiheesta opettajaksi. Käsittelen teemoja myös tietopohjaisella sekä henkilökohtaisen kokemuksen tasolla. Teemojen käsittelyn yhteydessä löysin, että perehdytys on yksi tärkeimmistä tekijöistä aloittavan opettajan uran alussa. Käytännön ongelmat opetuksessa nousevat esille tuoreelle opettajalle vasta ensimmäisinä työpäivinä. Monessa lähteessä käsiteltiin aloittavan opettajan eli noviisiopettajan kohtaavan alkushokin, stressin tai riittämättömyyden tunnetta koulutusta kohtaan. Ilmiö opiskelijoiden epävarmuudesta siirtymävaiheesta ja perehdytyksestä tuntuu edelleen olevan hankala vuosikymmenten aikana. Koulussa pyritään kehittämään opettajan aloitusta kouluympäristössä mahdollisimman sulavaksi. Opettajan työssä opettajan auktoriteettinen asema sekä oma identiteetti etsivät muotoaan lähes koko uran ajan. Jatkotutkimus voisi käsitellä opettajan ammatin muutosta digitalisaation partaalla. Miten musiikki- kasvatuksen koulutus tulee muuttamaan, jotta aloittavalla musiikinopettajalla on esimerkiksi valmiudet etäopettamiseen? Minkälaisin keinoin kouluissa varaudutaan etäopetukseen musiikin osalta. ...
Keywords
musiikki musiikinopettajat musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka opettajuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004062679

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4409]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Muusikkous myötä- ja vastamäessä : musiikkikasvattajan musiikillisen identiteetin kasvu ja kehitys opintojen aikana 

    Mertanen, Mikko (2011)
    Tutkimuksen tehtävänä on perehtyä musiikilliseen identiteettiin ja siihen, kuinka Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatusopiskelijat kokevat oman musiikillisen identiteettinsä. Samalla halusin selvittää miten opinnot ovat ...
  • Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun 

    Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)
    The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ...
  • "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta 

    Nyyssönen, Tiina (2020)
    Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ...
  • Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta 

    Lightfoot, Henry (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ...
  • Overview of development lines of music teaching methods in Finland 

    Rautiainen, Katri-Helena (Daugavpils University, 2020)
    This article provides a cross-sectional overview of the evolution of music teaching methods over a 160-year timeline. The objective of the study is limited to examining the mainstream trends in the development of methods, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre