University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä

Thumbnail
View/Open
592.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Syrjä, Miia
Date
2020
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa pyrin selvittämään mikä on päiväkotikoulu, miksi niitä on perustettu Jyväskylään, kuinka nivelvaiheen musiikinopetus niissä järjestetään ja kuka, millä tutkinnolla, opettaa musiikkia eskarissa ja alkumusiikinopetuksessa. Lisäksi kartoitan kaksoiskelpoisen musiikinopettajan, jolla on sekä varhaisiän musiikinopettajan tutkinto (musiikkipedagogi, AMK) että musiikin aineenopettajan tutkinto (filosofian maisteri) työllistymismahdollisuuksia päiväkotikouluun. Tuloksissa käy ilmi, että musiikkia opettaa kaikissa tutkimuksessa mukana olevissa päiväkotikouluissa luokanopettaja, jolla on pääasiassa lyhyt/pitkäsivuaine musiikista. Yhdellä musiikkia opettavalla opettajalla ei ollut musiikin sivuainetta. Tutkimuksen tavoitteena on herättää ajatuksia kaksoiskelpoisen musiikinopettajan työllistymispolusta päiväkotikouluissa. Päiväkotikokouluja on perustettu vuodesta 2014 ja uusia päiväkotikouluja perustetaan parhaillaan. Päiväkodin ja koulun yhteistyötä pidetään päiväkotikoulujen henkilökunnan mukaan erittäin tärkeänä ja keinoja sen luontevaan toteutumiseen kehitetään jatkuvasti. Päiväkotikoulujen tulevaisuuden näkymät ovat vastaajien mukaan hyvät tai erinomaiset. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on monimenetelmäisiä piirteitä. Lähetin kyselylomakkeen hallinnon asiantuntijoille, jossa selvitin taustaa päiväkotikouluista muun muassa sen perustamissyistä ja kuinka he kokevat päiväkodin ja koulun välisen yhteistyön toteutuvan. Tutkimukseen osallistui neljä hallinnon asiantuntijaa kolmesta eri päiväkotikoulusta. Kyselylomakkeen lisäksi laadin kaksi teemahaastattelua kahdelle musiikkia opettavalle opettajalle. Haastattelut toteutuivat kasvotusten sekä puhelinhaastatteluna. Teemahaastattelujen avulla syvensin tutkimustani päiväkotikouluista ja selvitin musiikkia opettavien opettajien kokemuksia, mielipiteitä ja kehitysideoita konseptista. Lisäksi selvitin mitä esiopetuksessa ja musiikin alkeisopetuksessa musiikkia opettavan opettajan tulisi osata ja minkälaisia musiikillisia työtapoja opettajat käyttävät opetuksessaan Teemahaastatteluissa käy ilmi, että musiikinopettajan tulee olla monipuolinen niin käytettävän materiaalin, soittimiston kuin työtapojen suhteen. Pienten lasten musiikinopetuksessa korostuu opettajan rohkeus, heittäytymiskyky sekä luovuus. Musiikkipedagogiikka on erilaista eskari-eppu-toppu ryhmien yhteisillä musiikintunneilla/ bändikerhoissa kuin vanhemmilla alakoulun oppilailla, joten pedagogiseen otteeseen tulee myös kiinnittää huomiota. ...
Keywords
musiikinopetus päiväkotikoulu opettajan kompetenssi musiikilliset työtavat siirtymävaihe musiikkikasvatus musiikinopettajat musiikkipedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010156227

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta 

    Nyyssönen, Tiina (2020)
    Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ...
  • Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta 

    Tynys, Tina (2021)
    Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ...
  • Keskustelua laulusta ja musiikinnopetuksesta 

    Ketovuori, Mikko; Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012)
  • Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta 

    Lightfoot, Henry (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ...
  • Musiikkikasvattajan siirtyminen opiskelijasta opettajaksi 

    Ruippo, Selma (2020)
    Kandidaatintutkielmassani tutkin kirjallisuuskatsauksen ja luotettavien internetsivustojen kautta, minkälaisia seikkoja aloittavan musiikinopettajan tulisi tiedostaa uransa alussa. Luokkatilat, mentorointi, perehdytys, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre