Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maailman muuttuessa nopealla syklillä odotetaan myös ihmisten pysyvän muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyvät vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehittää ja kouluttaa itseään aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ja maailmalla valtava bisnes. Samanaikaisesti teknologian nopea kehitys avaa uusia mahdollisuuksia myös koulutustoimiin, joka johtaa tarpeeseen tuottaa tutkittua tietoa uusista oppimisen ja kehittymisen toimenpiteistä ja mahdollisuuksista. Sisäinen markkinointi ja koulutus ovat avainasemassa organisaatioissa inhimillisen pääoman kehittämisessä, tämän myötä työntekijät voivat toimia tehokkaammin. Organisaatioissa koulutuksen koettua arvoa saatetaankin mitata edelleen kouluttajan ja oppimistilanteen mukavuuden ja viihtyvyyden näkökulmasta. Koulutuksen arvioinnissa tulisi kiinnittää huomio siihen, miten koulutukseen osallistuneet henkilöt hyödyntävät koulutuksessa opittuja tietoja arjen toiminnassa. Näin saadaan todennettua koulutuksen vaikutusta yrityksen taloudelliseen kehittymiseen. Jotta voidaan vastata samalla myös tämän päivän haasteeseen yksilön jatkuvan oppimisen osalta, tarvitaan selkeitä koulutuksen vaikuttavuutta ja oppimista tukevia ratkaisuja. Näiden ratkaisujen myötä voidaan löytää entistä tehokkaampia työvälineitä kehittymisen tueksi.
Tämä tutkimus avartaa koulutuksen ja oppimisen kenttää tutkimalla aikavälikertausta hyödyntävän oppimisrobotti AI Lindan vaikutuksia käyttäytymisen muutosprosessissa. AI Linda on kehittymistä tukeva virtuaalinen palvelu, joka tarjoaa oppijalle kahden kuukauden tehostetun matkan kohti henkilökohtaista tavoitetta. Tavoitteena oli tutkia AI Linda palvelun roolia koulutuksien tehostamisessa ja tavoitteiden viemisessä käytännön arkeen. Tutkimuksessa syvennytään oppimisrobotti Lindan tuottamaan dataan ja sen arvoon koulutuksen vaikututtavuuden arvioinnissa.
Tutkimus on rajattu AI Linda palvelun mukaisesti kahden kuukauden mittaiseen jaksoon, jonka jälkeen vielä kahden viikon päästä toteutettiin haastattelut. Näiden avulla tutkimuksessa arvioitiin käyttäytymismuutosta. Oppimisrobotti Lindan avulla tapahtuva tavoitteen seuranta ja mittaaminen koettiin ammattimaiseksi ja sen toteuttaminen koettiin luovan merkityksellisyyttä omaa tavoitetta kohtaan. Palvelun koettiin synnyttävän syvempää sitoutumista kehittymistavoitetta kohtaan sekä muistuttavan että kannustavan konkreettisiin toimiin kohti tavoitetta. Lindan tuella koulutuksessa asetettu henkilökohtainen kehittymissuunnitelma tuntui merkitykselliseltä, joka puolestaan tehosti oppijan sitoutuneisuutta sekä tavoitteeseen että organisaatioon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
Kuivalainen, Hanna (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemusten kautta, millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee, ja miten nämä käytännöt tukevat kestävää oppimista. Kestävällä oppimisella ... -
Jyväskylän yliopiston henkilöstön pedagogisten koulutusten (YPE, TACE, APO) arviointi ja kehittämismahdollisuudet : arvioinnin loppuraportti
Kärkkäinen, Katarzyna; Jääskelä, Päivikki; Tynjälä, Päivi; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2021)Jyväskylän yliopiston koulutusneuvosto hyväksyi 22.4.2020 henkilöstön pedagogisten koulutusten kehittämiskohteet ja toimenpiteet. Vararehtorin Marja-Leena Laakson päätöksellä 24.8.2020 Koulutuksen tutkimuslaitos otti vastaan ... -
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, Samuli; Sajaniemi, Nina; Eskelinen, Mervi; Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet ... -
Ohjaustyön osaamiskuvausten selvitys ja yhteiskehittämisprosessi
Vuorinen, Raimo; Kasurinen, Helena; Kettunen, Jaana; Kukkaneva, Eelis; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)Tässä raportissa kuvataan Ohjaustyön osaamiskuvausten selvitys ja yhteiskehittämisprosessi -hankkeen taustoja ja etenemistä sekä avataan hankkeessa tuotettujen Ohjausalan ammattilaisten osaa- miskuvausten (Vuorinen ym., ... -
Vapaan sivistystyön opetushenkilöstön kelpoisuus, osaaminen ja työolot
Poikela, Esa; Granö, Mats; Keurulainen, Harri; Kuusipalo, Paula; Silvennoinen, Pentti; Jokinen, Jyrki; Knubb-Manninen, Gunnel; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.