Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemusten kautta, millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee, ja miten nämä käytännöt tukevat kestävää oppimista. Kestävällä oppimisella viitataan oppimisprosessien kestävyyteen. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa kestävän oppimisen tukemisesta henkilöstön kehittämisen keinoin. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee työntekijöiden kokemana? 2) Miten henkilöstön kehittämisen käytännöt tukevat työntekijöiden kestävää oppimista heidän kokemustensa perusteella?
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen tieteenfilosofisessa taustassa on piirteitä fenomenologiasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin teemahaastatteluaineistoa (N = 10), joka on kerätty osana Jyväskylän yliopiston toteuttamaa Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä -tutkimushanketta (JoKo). Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että tunnistetut henkilöstön kehittämisen käytännöt voitiin jakaa neljään kategoriaan: 1) Henkilöstökoulutukset, 2) Johtamiskäytänteet, 3) Kehittymistä tukeva työkulttuuri ja 4) Laajenevat työtehtävät. Lähes kaikki tunnistetut käytännöt tukivat kestävää oppimista. Ainoastaan itseopiskelun ja ohjauksen kohdalla tätä ei havaittu. Jatkotutkimuksissa olisi tärkeää kiinnittää huomiota kestävän oppimisen ja sen tuen yksilöllisyyteen. Mielekästä olisi tutkia tarkemmin myös esihenkilöiden roolia kestävän oppimisen tukemisessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eettinen henkilöstön kehittäminen luovuutta tukemassa
Collin, Kaija; Lemmetty, Soila (Henkilöstöjohdon ryhmä – HENRY ry, 2018)Henkilöstön kehittämisen (HRD) rooli muuttuu samaan tahtiin työelämän nopeiden muutosten kanssa. Erityisesti tietointensiivisessä työssä oppiminen korostuu digitalisaation ja teknologioiden jatkuvan kehittymisen seurauksena. ... -
Puhtauspalveluyksikön oppimisen ja kehittämisen arviointia
Kautto-Koukka, Maritta (2003) -
Sustainability Perspectives in Organizational and Workplace Learning Studies
Brandi, Ulrik; Collin, Kaija; Lemmetty, Soila (MDPI AG, 2022)The association between sustainability and learning in organizations and workplaces repre sents a current articulated grand challenge for human resource development (HRD) and learning studies and practice, which calls for ... -
Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
Lundahl, Milka; Keränen, Jussi (2020)Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ...