Cultural responsiveness in Finnish education export : exploring curriculum localization in a primary school in Asia
Tekijät
Päivämäärä
2020Suomalaisen opetussuunnitelman vieminen uuteen maahan on monimutkainen prosessi ja sen lokalisoinnista paikallisia tarpeita vastaaviksi tiedetään vielä vähän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuinka koulutusvientiä, erityisesti opetussuunnitelman ja pedagogiikan osalta, voidaan suunnitella ja lokalisoida kulttuurisesti responsiivisella tavalla kunnioittaen paikallisen kulttuurin erityispiirteitä. Tutkimus toteutettiin Aasiassa sijaitsevalla ala-asteella, jossa käytetään suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden lokalisoitua versiota.
Tämä laadullinen tutkimus hyödynsi Geneva Gayn kulttuurisesti responsiivisen opetuksen lähestymistapaa. Luokkahuonehavainnot kerättiin CRIOP-observointityökalun avulla ja pyrkimyksenä oli tunnistaa mitkä opetuskäytännöt ovat yhteydessä kulttuuriseen responsiivisuuteen (noin 40 tuntia luokkahuonekäytäntöjen havainnointia). Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin kuinka paikallinen konteksti ja erityisesti sen kulttuuriset ulottuvuudet huomioidaan opetussuunnitelman suunnittelussa ja lokalisoinnissa. Aineistona käytetään myös opettajille (N=11) laaditun kyselyn vastauksia.
Kulttuurisesti responsiivisia opetuskäytäntöjä havaittiin kolmella temaattisella alueella ja aineistosta nostettiin esiin käytännön esimerkkejä responsiivisista luokkahuonekäytänteistä. Lokalisoituun opetussuunnitelmaan oli lisätty kolme uutta ainetta, mutta pääpiirteittään opetussuunnitelman lokalisointi tunnistettiin luokkahuonetason toiminnaksi sillä paikallisten kulttuuristen piirteiden sisällyttäminen opetussuunnitelmaan tapahtui pääasiassa luokkahuonetasolla. Johtopäätöksissä tarkastellaan paikallistamiseen liittyviä haasteita erityisesti kulttuuristen piirteiden osalta. Suomalaisen koulutusviennin ilmiötä tarkastellaan myös kriittisestä näkökulmasta tutkimuskohteen kautta, ja esiin nostetaan joitain ongelmia liittyen suomalaisuuden levittämiseen koulutusviennin kautta.
...
Exporting a Finnish curriculum to a new country context is a complex process, and little is known of how exported curricula are localised to meet local needs. This research intends to explore how exported education, specifically curriculum and pedagogy, can be planned and localised in a culturally responsive manner by fostering and respecting local cultural characteristics. A primary school in Asia is brought to the centre of this study, where a localised version of the Finnish National Core Curriculum for Basic Education has been implemented.
This qualitative research draws from Geneva Gay’s culturally responsive teaching (CRT) approach, and the CRIOP observation framework was also applied to identify which educational practices are indicative of cultural responsiveness (approx. 40 hours of observations). A teachers’ qualitative questionnaire (N=11) was conducted to further explore how the local context, and particularly its cultural dimensions, are considered in the curriculum planning and localisation.
Culturally responsive practices were identified in three thematic areas and practical examples of effective CRT practices were found. While three new local subjects had been added to the localized curriculum, the curriculum localisation was identified as a classroom level practice as the inclusion of local cultural features took mainly place on classroom level. Discussion explores some of the challenges regarding the inclusion of local cultural characteristics to the curriculum. The case school is also utilized to discuss the phenomenon of Finnish education export from critical perspectives to highlight some of the issues regarding the spread of “Finnishness” through export initiatives.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Legitimations of Finnish education export : exploring the plurality of guiding principles
Juusola, Henna; Nokkala, Terhi (Routledge, 2022)This paper explores the legitimation of Finnish education export (EE) activities linked to higher education institutions. As a small non-English speaking country with only recent involvement in the EE market, Finland ... -
Intercultural competence in education export : a case study of Finnish teacher training programme for Chinese teachers
Cao, Jian (2020)The issue that this study addresses is the lack of knowledge on the impacts of different cultures in Finland-to-China education export. To address this problem, the purpose of this case study is to investigate on the ... -
Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
Laukkanen, Otto (2017)Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia ... -
A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy
Vesakoivu, Sami (2018)Lukion opetussuunnitelma päivittyi 2015 dialogisempaan suuntaan niin oppilaan kuin oppiaineidenkin näkökulmasta. Oppilaan rooli on uudessa opetussuunnitelmassa aktiivisempi sekä vastuullisempi; mm. kriittisyys, oman osaamisen ... -
Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
Pasanen, Sara (2022)Globalisoituvassa maailmassa monikielisyys voidaan nähdä niin voimavarana kuin myös yksilön vahvuutena ja monipuolisena resurssina. Maahanmuuton ansiosta monikielisten oppilaiden määrä on lisääntynyt Suomen kouluissa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.