Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
Globalisoituvassa maailmassa monikielisyys voidaan nähdä niin voimavarana kuin myös yksilön vahvuutena ja monipuolisena resurssina. Maahanmuuton ansiosta monikielisten oppilaiden määrä on lisääntynyt Suomen kouluissa. Kysymys kuuluukin, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajilla eli nykyisillä opettajaopiskelijoilla on liittää omaan pedagogiseen ammattitaitoonsa monikielisyyttä sekä kielitietoisuutta.
Tutkimukseni tarkastelee Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus: 2014) monikielisen pedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi tutkin millaisia valmiuksia opettajaopiskelijoille mahdollisesti annetaan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkin eritoten, miten monikielisyyden sekä kielitietoisuuden käsitteet tuodaan esille perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus, 2014) sisällöissä, sekä miten monikielinen pedagogiikka on läsnä opettajankoulutuksen sisällöissä. Aineiston analyysi noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita, joten keskityn tutkimuksessani havainnoimaan aineistosta nousevia erilaisia ilmiöitä sekä niiden välisiä merkityksiä.
Tutkielmani tulokset osoittavat monikielisen pedagogiikan olevan yksi keskeisimpiä sisältöjä nykyisessä perusopetuksen opetussuunnitelmassa sekä Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen kulmakivistä. Kuitenkin, jotta nämä asiat tulisivat laajemmin tietoisuuteen, tarvittaisiin opettajien yhteistyötä sekä laajamittaista rakenteiden muutosta yhteiskunnallisella tasolla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Implementing multilingual pedagogy in Finnish ECEC groups : from monolingual practices towards more systematic approaches
Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi; Repo, Elisa; Bayram, Siddik (Routledge, Taylor & Francis Group, 2024)The study explores the implementation of multilingual pedagogy in Finnish early childhood education and care (ECEC) settings. Utilising the LangPeda assessment tool, data were collected from 82 ECEC groups across 47 centres. ... -
Physical education in Finnish early childhood teacher education-curricula and preservice teachers' perceptions
Soini, Anne; Takalo, Susanna; Kalari, Joonas; Iivonen, Susanna (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)Physical education (PE) course curricula in Finnish universities were reviewed and compared, and 274 preservice teachers' perceptions of their PE studies in Finnish early childhood teacher education (ECTE) programmes were ... -
Comparing Finnish and Chinese national teacher education frameworks from the teacher competency perspective
Wang, Yan; Nokkala, Terhi; Moate, Josephine (Routledge, 2024)Finnish and Chinese teacher education have gained worldwide attention because of their pupils’ significant achievements in international assessments. Focusing on the manifestations of teacher competencies in the respective ... -
Teachers’ perceptions on the changing role of language in the curriculum
Skinnari, Kristiina; Nikula, Tarja (de Gruyter, 2017)This article is concerned with the role of language(s) in education from the viewpoint of secondary school subject teachers in Finland at the time of transition to a new curriculum. The curriculum highlights the role of ... -
Student teachers’ views of their own musical skills to teach the National Core Curriculum in Finland
Suomi, Henna; Hietanen, Lenita; Ruismäki, Heikki (Routledge, 2022)As in many other countries, Finnish primary school teacher education has reduced substantially the amount of music studies during recent decades. From the perspective of the National Core Curriculum, there is a reason to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.