Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Globalisoituvassa maailmassa monikielisyys voidaan nähdä niin voimavarana kuin myös yksilön vahvuutena ja monipuolisena resurssina. Maahanmuuton ansiosta monikielisten oppilaiden määrä on lisääntynyt Suomen kouluissa. Kysymys kuuluukin, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajilla eli nykyisillä opettajaopiskelijoilla on liittää omaan pedagogiseen ammattitaitoonsa monikielisyyttä sekä kielitietoisuutta.
Tutkimukseni tarkastelee Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus: 2014) monikielisen pedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi tutkin millaisia valmiuksia opettajaopiskelijoille mahdollisesti annetaan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkin eritoten, miten monikielisyyden sekä kielitietoisuuden käsitteet tuodaan esille perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus, 2014) sisällöissä, sekä miten monikielinen pedagogiikka on läsnä opettajankoulutuksen sisällöissä. Aineiston analyysi noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita, joten keskityn tutkimuksessani havainnoimaan aineistosta nousevia erilaisia ilmiöitä sekä niiden välisiä merkityksiä.
Tutkielmani tulokset osoittavat monikielisen pedagogiikan olevan yksi keskeisimpiä sisältöjä nykyisessä perusopetuksen opetussuunnitelmassa sekä Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen kulmakivistä. Kuitenkin, jotta nämä asiat tulisivat laajemmin tietoisuuteen, tarvittaisiin opettajien yhteistyötä sekä laajamittaista rakenteiden muutosta yhteiskunnallisella tasolla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4412]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers’ perceptions on the changing role of language in the curriculum
Skinnari, Kristiina; Nikula, Tarja (de Gruyter, 2017)This article is concerned with the role of language(s) in education from the viewpoint of secondary school subject teachers in Finland at the time of transition to a new curriculum. The curriculum highlights the role of ... -
Student teachers’ views of their own musical skills to teach the National Core Curriculum in Finland
Suomi, Henna; Hietanen, Lenita; Ruismäki, Heikki (Routledge, 2022)As in many other countries, Finnish primary school teacher education has reduced substantially the amount of music studies during recent decades. From the perspective of the National Core Curriculum, there is a reason to ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Negotiating language across disciplines in pre-service teacher collaboration
Aalto, Eija; Tarnanen, Mirja (de Gruyter, 2017)In multilingual learning settings, in order to provide optimal learning conditions for all learners and support both disciplinary and language knowledge development, subject teachers need knowledge on and understanding ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ...