University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä

Thumbnail
View/Open
409.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pasanen, Sara
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Globalisoituvassa maailmassa monikielisyys voidaan nähdä niin voimavarana kuin myös yksilön vahvuutena ja monipuolisena resurssina. Maahanmuuton ansiosta monikielisten oppilaiden määrä on lisääntynyt Suomen kouluissa. Kysymys kuuluukin, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajilla eli nykyisillä opettajaopiskelijoilla on liittää omaan pedagogiseen ammattitaitoonsa monikielisyyttä sekä kielitietoisuutta. Tutkimukseni tarkastelee Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus: 2014) monikielisen pedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi tutkin millaisia valmiuksia opettajaopiskelijoille mahdollisesti annetaan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkin eritoten, miten monikielisyyden sekä kielitietoisuuden käsitteet tuodaan esille perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus, 2014) sisällöissä, sekä miten monikielinen pedagogiikka on läsnä opettajankoulutuksen sisällöissä. Aineiston analyysi noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita, joten keskityn tutkimuksessani havainnoimaan aineistosta nousevia erilaisia ilmiöitä sekä niiden välisiä merkityksiä. Tutkielmani tulokset osoittavat monikielisen pedagogiikan olevan yksi keskeisimpiä sisältöjä nykyisessä perusopetuksen opetussuunnitelmassa sekä Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen kulmakivistä. Kuitenkin, jotta nämä asiat tulisivat laajemmin tietoisuuteen, tarvittaisiin opettajien yhteistyötä sekä laajamittaista rakenteiden muutosta yhteiskunnallisella tasolla. ...
Keywords
language awareness curriculum teacher education multilingual pedagogy monikielisyys opettajankoulutus opettajat opetussuunnitelmat multilingualism teacher training teachers curricula
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272948

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teachers’ perceptions on the changing role of language in the curriculum 

    Skinnari, Kristiina; Nikula, Tarja (de Gruyter, 2017)
    This article is concerned with the role of language(s) in education from the viewpoint of secondary school subject teachers in Finland at the time of transition to a new curriculum. The curriculum highlights the role of ...
  • Student teachers’ views of their own musical skills to teach the National Core Curriculum in Finland 

    Suomi, Henna; Hietanen, Lenita; Ruismäki, Heikki (Routledge, 2022)
    As in many other countries, Finnish primary school teacher education has reduced substantially the amount of music studies during recent decades. From the perspective of the National Core Curriculum, there is a reason to ...
  • Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut." 

    Putz, Juho (2016)
    Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ...
  • Negotiating language across disciplines in pre-service teacher collaboration 

    Aalto, Eija; Tarnanen, Mirja (de Gruyter, 2017)
    In multilingual learning settings, in order to provide optimal learning conditions for all learners and support both disciplinary and language knowledge development, subject teachers need knowledge on and understanding ...
  • "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners 

    Hallila, Hanna (2019)
    Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre