Framing 5G : how 5G issue is framed by stakeholders in the Finnish media
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
5G-verkot ovat digitalisaation kannalta keskeisiä mahdollistaen uusia ratkaisuja ja liiketoimintamalleja. 5G on tapaus, jonka kautta voidaan, tutkia miten teknologia esitetään mediassa ja mitkä sidosryhmät osallistuvat prosessiin.
Tämä tutkimus selvittää kvantitatiivisen kehysanalyysin keinoin ja laadullista sisällönanalyysiä käyttäen, miten eri sidosryhmät kehystävät 5G:tä suomalaisessa uutismediassa. Tähän tutkimuskysymykseen vastataan aineistolla, joka on kerätty seitsemästä suomalaisesta uutismediasta.
Taloudellisten vaikutusten kehys esiintyi aineistoissa useiten. Sitä seurasivat vastuullisuuden kehys, kofliktikehys sekä ihmisläheisyyden kehys. Moraalikehystä esiintyi aineistossa vähiten. Tutkimuksessa löydettiin myös kolme uutta kehystä. Vain konflikti- ja moraalikehysten tapauksessa esiintyi tilastollisesti merkittäviä eroja eri medioiden välillä. Uutisissa esiintyivät usein sidos- ryhmäkategoriat: teknologiayritykset, teleoperaattorit sekä suomalaiset ja ulkomaalaiset valtiolliset toimijat.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin kehystämiseen sekä kysymysten (eng. issue) hallintaan. Kehystämisen vaikutuksia ei tarkasteltu. On huomionarvoista, että merkittävä osa aineistosta käsitteli Nokiaa, mikä on voinut vaikuttaa tuloksiin.
...
5G networks are central for society where remote work and digital services re- quire reliable network connections. Thus 5G will enable new solutions in the near future, and provides a case example through which to research how technological issues are presented in the media and who takes part in the process.
This study researched through quantitative framing analysis and qualitative content analysis how is the issue of 5G framed by stakeholders in the Finnish media. The research question was answered by analysing news pieces that were collected from seven Finnish media outlets.
The research found that the economic consequences frame was used most often followed by the responsibility frame, the conflict frame, and the human interest frame. The morality frame was used the least. Also three additional frames were found. However, only the use of the responsibility frame and the morality frame showed statistical difference per media outlet so more research is needed to determine whether these results can be applied to whole population. The main stakeholder groups were technology companies, teleoperators, and Finnish and foreign governmental entities.
This study only inspected the framing choices and issues management in 5G- related news. The effects of framing on media audiences were not examined. It must be noted that significant amount of the data covered Nokia which may have affected the results.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Stakeholder satisfaction with corporate conflict engagement actions : Exploring the effects of goodwill, trust, and value alignment
Valentini, Chiara; Munnukka, Juha; Zhao, Hui (Elsevier, 2024)In the last decade, businesses have played an increasingly significant role in promoting stability, democracy, and human rights, particularly concerning the United Nations Sustainable Development Goals, which emphasize ... -
Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Tauriainen, Anniina (2012)Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ... -
Stakeholder expectations : conceptual foundations and empirical analysis
Olkkonen, Laura (University of Jyväskylä, 2015)Expectations are an inseparable part of interaction, whether in interpersonal, intragroup, or organization–stakeholder relations. As a concept, expectations appear frequently in the public relations literature, yet ... -
CSR for financial stakeholders : frame analysis of sustainability reports
Olkoniemi, Antti-Matti (2017)Teollistumisesta lähtien, yritysten tärkein tehtävä on ollut vaurauden rakentaminen. Ajan kuluessa, vaatimukset yrityksiä kohtaan ovat muuttuneet. Ensin yritysten tuli täyttää valtion ja hallinnon sekä lain vaatimukset, ... -
Framing Brexit : a frame analysis of the EU’s press briefings and online media articles surrounding Brexit
Laitiainen, Jenni (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on verrata kehyksiä, joita esiintyy EU:n Brexit-aiheisissa tiedotteissa sekä Brexit-aiheisissa verkkouutisartikkeleissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kehyksiä tiedotteissa ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.