University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Framing 5G : how 5G issue is framed by stakeholders in the Finnish media

Thumbnail
View/Open
1.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Seppälä, Aino
Date
2020
Discipline
Viestinnän johtaminenCorporate Communication
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
5G-verkot ovat digitalisaation kannalta keskeisiä mahdollistaen uusia ratkaisuja ja liiketoimintamalleja. 5G on tapaus, jonka kautta voidaan, tutkia miten teknologia esitetään mediassa ja mitkä sidosryhmät osallistuvat prosessiin. Tämä tutkimus selvittää kvantitatiivisen kehysanalyysin keinoin ja laadullista sisällönanalyysiä käyttäen, miten eri sidosryhmät kehystävät 5G:tä suomalaisessa uutismediassa. Tähän tutkimuskysymykseen vastataan aineistolla, joka on kerätty seitsemästä suomalaisesta uutismediasta. Taloudellisten vaikutusten kehys esiintyi aineistoissa useiten. Sitä seurasivat vastuullisuuden kehys, kofliktikehys sekä ihmisläheisyyden kehys. Moraalikehystä esiintyi aineistossa vähiten. Tutkimuksessa löydettiin myös kolme uutta kehystä. Vain konflikti- ja moraalikehysten tapauksessa esiintyi tilastollisesti merkittäviä eroja eri medioiden välillä. Uutisissa esiintyivät usein sidos- ryhmäkategoriat: teknologiayritykset, teleoperaattorit sekä suomalaiset ja ulkomaalaiset valtiolliset toimijat. Tässä tutkimuksessa keskityttiin kehystämiseen sekä kysymysten (eng. issue) hallintaan. Kehystämisen vaikutuksia ei tarkasteltu. On huomionarvoista, että merkittävä osa aineistosta käsitteli Nokiaa, mikä on voinut vaikuttaa tuloksiin. ...
 
5G networks are central for society where remote work and digital services re- quire reliable network connections. Thus 5G will enable new solutions in the near future, and provides a case example through which to research how technological issues are presented in the media and who takes part in the process. This study researched through quantitative framing analysis and qualitative content analysis how is the issue of 5G framed by stakeholders in the Finnish media. The research question was answered by analysing news pieces that were collected from seven Finnish media outlets. The research found that the economic consequences frame was used most often followed by the responsibility frame, the conflict frame, and the human interest frame. The morality frame was used the least. Also three additional frames were found. However, only the use of the responsibility frame and the morality frame showed statistical difference per media outlet so more research is needed to determine whether these results can be applied to whole population. The main stakeholder groups were technology companies, teleoperators, and Finnish and foreign governmental entities. This study only inspected the framing choices and issues management in 5G- related news. The effects of framing on media audiences were not examined. It must be noted that significant amount of the data covered Nokia which may have affected the results. ...
 
Keywords
news media issues management 5G technology communication kehysanalyysi kehystys yritysviestintä sidosryhmät media uutisointi frame analysis framing corporate communications stakeholder groups news reportage
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010126172

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites 

    Tauriainen, Anniina (2012)
    Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ...
  • Stakeholder expectations : conceptual foundations and empirical analysis 

    Olkkonen, Laura (University of Jyväskylä, 2015)
    Expectations are an inseparable part of interaction, whether in interpersonal, intragroup, or organization–stakeholder relations. As a concept, expectations appear frequently in the public relations literature, yet ...
  • CSR for financial stakeholders : frame analysis of sustainability reports 

    Olkoniemi, Antti-Matti (2017)
    Teollistumisesta lähtien, yritysten tärkein tehtävä on ollut vaurauden rakentaminen. Ajan kuluessa, vaatimukset yrityksiä kohtaan ovat muuttuneet. Ensin yritysten tuli täyttää valtion ja hallinnon sekä lain vaatimukset, ...
  • Framing Brexit : a frame analysis of the EU’s press briefings and online media articles surrounding Brexit 

    Laitiainen, Jenni (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena on verrata kehyksiä, joita esiintyy EU:n Brexit-aiheisissa tiedotteissa sekä Brexit-aiheisissa verkkouutisartikkeleissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kehyksiä tiedotteissa ja ...
  • Challenges in business communication : the essence of corporate English communications practices in Finnish firms 

    Vaittinen, Anniina (2012)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa englanninkielistä viestintää suomalaisissa yrityksissä. Tarkastelun kohteena on myös työntekijöiden henkilökohtainen suhtautuminen monikulttuuriseen viestintään ja omaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre