CSR for financial stakeholders : frame analysis of sustainability reports

Abstract
Teollistumisesta lähtien, yritysten tärkein tehtävä on ollut vaurauden rakentaminen. Ajan kuluessa, vaatimukset yrityksiä kohtaan ovat muuttuneet. Ensin yritysten tuli täyttää valtion ja hallinnon sekä lain vaatimukset, mutta myöhemmin vaatimukset altruistisemmasta toiminnasta syntyivät eri sidosryhmillä. Nykyisin, yhteiskuntavastuu on yleisesti puhuttu aihe. Globalisaatio on kasvattanut yritysten sidosryhmien määrää ja kaikilla sidosryhmillä on omat vaatimuksensa ja odotuksensa yrityksen vastuullisuudesta. Yritykset pyrkivät toimimaan vastuullisesti pitääkseen sidosryhmänsä tyytyväisinä. Tämä tutkimus pohjaa yritysten taloudellisen suorituskyvyn sekä yhteiskuntavastuun yhteydestä. Tutkimuksessa yhteiskuntavas-tuuraportit nähdään kanavana välittää yrityksen viestejä sen eri sidosryhmille. Tut-kimus pyrkii pureutumaan syvemmälle yhteiskuntavastuuraporteissa käytettyihin kehyksiin taloudellisten sidosryhmien käsityksien ja sosiaalisen konstruktioiden poh-jalta. Tämän tutkimuksen mukaan pääkehykset yhteiskuntavastuuraporteissa taloudelli-sessa kontekstissa ovat: arvon luominen, läpinäkyvyys ja luotettavuus, maine ja brän-diarvo sekä suhteet. Tämä tutkimus on ensimmäinen laatuaan, jossa yhteiskuntavastuuraportteja tutkitaan kehysanalyysiä käyttäen. Lisätutkimusta vaaditaan, jotta kehyksistä ja sosiaalisista konstruktioista saadaan lisää tietoa. Silti, tämä tutkimus toimii tästä näkökulmasta keskustelun avaajana tulevaisuuden tutkimukselle.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705092262Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share