Meaningful Work Protects Teachers’ Self-Rated Health under Stressors
Minkkinen, J., Auvinen, E., & Mauno, S. (2020). Meaningful Work Protects Teachers’ Self-Rated Health under Stressors. Journal of Positive School Psychology, 4(2), 140-152. https://doi.org/10.47602/jpsp.v4i2.209
Julkaistu sarjassa
Journal of Positive School PsychologyPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Authors, 2020
A sense of meaningfulness is one of the most sought?after work characteristics which has been associated with employees’ well-being. This study explored whether meaningful work enhances self-rated health in challenging work context, under the stressors of distractions, unnecessary tasks, and unreasonable tasks. Data was collected from Finnish teachers (N = 1,658) and structural equation modelling was employed with the latent interaction terms. Results showed that meaningful work was associated with better self-rated health and the stressors were associated with poorer self-rated health. Protective potential of meaningful work against stressors was also discovered, as meaningful work mitigated the harm of stressors on self-rated health. These findings indicate that meaningful work acts as an important resource for employees’ self-rated health and helps them to better cope with stressful work conditions, enhancing well-being. The protective quality of meaningful work means that even challenging work context may have less harm for employees’ well-being, if they have a strong sense of meaning in work. The practical implications of the findings for teachers and organizations are discussed.
...
Julkaisija
Journal of Positive School PsychologyISSN Hae Julkaisufoorumista
2717-7564Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/42418098
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This research was funded by Academy of Finland (grant number 308334).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Laitinen, Meeri; Niemi, Pauliina (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne ... -
Yliopistotyön kirot ja tähtihetket : kuinka kehittää hyvinvointia akateemisessa työssä?
Pirttilä, Ilkka; Eriksson-Piela, Susan (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
The Quality of Teacher-child Interactions and Teachers’ Occupational well-being in Finnish Kindergartens : A Person-centered Approach
Penttinen, Viola; Pakarinen, Eija; von Suchodoletz, Antje; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Routledge, 2023)Research Findings: The aim of the present study was to identify profiles of kindergarten teachers based on the observed quality of interactions with the children in their classrooms and to explore possible differences ... -
Työhyvinvointi sosiaalityössä : sosiaalityön kuormitustekijät Pohjoismaissa
Tuhkanen, Oona (2023)Tämän kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatin tutkielman tarkoitus on selvittää sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin Pohjoismaissa vaikuttavia tekijöitä aiemman tutkimustiedon perusteella. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.