Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan syksyllä sekä sitä, onko temperamenttipiirteissä sekä lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvissa havaittavissa sukupuolten välisiä eroja. Lisäksi tutkittiin, ennustavatko temperamenttipiirteet lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvaa keväällä, kun oppijaminäkuvan taso syksyllä on huomioitu sekä onko näissä yhteyksissä havaittavissa sukupuolieroja. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimusta. Tutkittavina olivat 156 ensimmäisen luokan oppilasta (77 poikaa ja 79 tyttöä). Lapsen temperamenttia arvioitiin opettaja-arviona ja lukemisen sekä matematiikan oppijaminäkuvaa lapsen oman arvion avulla. Lisäksi sekä lapsen lukutaitoa että matemaattisia taitoja arvioitiin kahdella testillä. Tilastolliset analyysit toteutettiin Pearsonin korrelaatiokertoimen, riippumattomien otosten t-testin ja hierarkkisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että mitä estyneempi lapsi opettajan arvion mukaan oli, sitä heikommaksi hän raportoi matematiikan oppijaminäkuvansa ensimmäisen luokan syksyllä. Lisäksi oppilaan matalampi tehtäväorientaatio oli negatiivisesti yhteydessä syksyn lukemisen oppijaminäkuvaan. Temperamenttipiirteistä matala tehtäväorientaatio ja negatiivinen emotionaalisuus olivat tyypillisempiä pojille kuin tytöille. Lisäksi pojilla oli korkeampi matematiikan oppijaminäkuva sekä syksyllä että keväällä. Tutkimuksessamme lapsen estyneisyys ennusti tytöillä matalampaa matematiikan oppijaminäkuvaa ensimmäisen luokan keväällä. Lisäksi lapsen negatiivinen emotionaalisuus oli positiivisesti yhteydessä kevään matematiikan oppijaminäkuvaan. Mikään temperamenttipiirre ei ollut yhteydessä kevään lukemisen oppijaminäkuvaan.
Tutkimuksemme toi lisätietoa erityisesti estyneisyyden yhteydestä oppiainekohtaiseen oppijaminäkuvaan sekä ensimmäisen luokan syksyllä että keväällä, kun oppijaminäkuvan taso syksyllä oli huomioitu. Onkin tärkeää tukea estyneiden lapsien koulu-uran aloitusta ja heidän käsityksiään itsestä oppijoina. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia myös opettajan merkitystä lapsen temperamenttipiirteiden ja oppijaminäkuvan yhteyden välillä sekä sitä, miten erilaiset temperamenttiprofiilit ovat yhteydessä oppiainekohtaiseen oppijaminäkuvaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
Reinikainen, Anna (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja ... -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
Kettunen, Niina (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä ... -
Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
Lampi, Meeri; Salo, Meri (2023)Lukivaikeudella tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, joka ilmenee muun muassa lukusujuvuuden heikkoutena. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöllä (ADHD) puolestaan tarkoitetaan kehityksellistä häiriötä, ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan
Pihlajamaa, Riikka (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajan käyttämä ohjaustyyli on yhteydessä 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan. Lisäksi selvitettiin, onko opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.