Kansallisaarre vai kauppatavaraa? : systeemisfunktionaalinen ja visuaalinen analyysi luonnon representaatioista kevään 2019 eduskuntavaalimainoksissa
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luontoa representoidaan kevään 2019 eduskuntavaalimainoksissa. Teema on ajankohtainen IPCC:n (2018) julkaiseman ilmastoraportin myötä kansalaisten halutessa politiikalta vahvempia vastauksia ja ratkaisuja ilmastokysymysten suhteen. Ilmastokysymykseen liittyy Suomessa vahvasti myös maa- ja metsätalouden näkökulma, joten on tärkeää tutkia aihetta laajemmasta luonnon näkökulmasta.
Tutkimus pohjautuu merkityksiä rakentavien representaatioiden analyysiin. Analyysi rakentuu kielellisestä ja visuaalisesta aineksesta tehtyihin havantoihin. Teoriataustana ja analyysimenetelmänä toimivat M.A.K. Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kieliteoria ja Kressin ja van Leeuwenin visuaalinen kielioppi. Tutkin representaatioita metafunktioiden näkökulmasta tarkastelemalla kielellisessä ja visuaalisessa aineksessa syntyviä prosesseja sekä sanavalintoja ja muita representaatioiden rakentamisen kannalta oleellisia tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemän eduskuntavaalipuolueen videomuotoisesta eduskuntavaalimainoksesta. Tavoitteena on selvittää aineistosta syntyviä representaatioita ja miten ne rakentuvat. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Miten luontoa representoidaan kielellisesti ja visuaalisesti seitsemän puolueen kevään 2019 eduskuntavaalimainoksissa? ja 2) Millaisia luonnon representaatioita syntyy kevään 2019 eduskuntavaalimainoksissa
Aineistosta erottuu neljä vahvaa luonnon representaatiota: ilmastonmuutoksen vaikutus luontoon, luonto elinkeinona, luonto äänestämiseen vaikuttavana tekijänä sekä luonto yhteiskunnan vastakohtana. Viimeisimpänä mainittu esiintyy ainoastaan Perussuomalaisten mainoksessa, mutta muut representaatiot esiintyvät useammassa mainoksessa. Lisäksi esiintyy muita mainoskohtaisia representaatioita, jotka käyn läpi mainoskohtaisessa analyysissä. Luonnon representaatio ilmastonmuutoksen kautta voidaan nähdä ominaiseksi ajalleen, sillä ihmiset kokevat sen vaikuttavan äänestämiseen. Luonnon representaatio äänestämiseen vaikuttavan liittyy osittain ilmastonmuutokselliseen representaatioon, mutta osittain elinkeinolliseenkin representaatioon. Elinkeinollinen representaatio tulee esiin maa- ja metsätalouden kautta. Perussuomalaisten mainoksessa esiin tuleva representaatio luonnosta yhteiskunnan vastaisena voidaan nähdä muista mainoksista erottuvana, mutta puolueen viestintätapaan nähden puolueelle ominaisena tapana käsitellä luontoa teemana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisuuden representaatiot Lidl Suomi Ky:n ”Epäilevä Tuomas” -mainoksissa
Huotari, Lyydia (2018)Medioituvassa maailmassamme yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa miljoonia katsojia. Mainosten tehtä- vänä on vaikuttaa katsojiin ja kuluttajiin, joten mainoksilla on valtaa. Televisiomainokset syntyvät ympäröivän ... -
"Olen aika monta ruohikkoa päässyt katsomaan työurani varrella" : kriittinen diskurssianalyysi miesten johtajuuden representaatioista Kauppalehti-julkaisussa
Riekki, Sini (2023)Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisilla diskursseilla miesten johtajuutta representoidaan Kauppalehti-taloussanomalehdessä. Tavoitteena on selvittää, minkälaista kuvaa nämä representaatiot ja diskurssit luovat miesjohtajista ... -
Suomalaisuuden rakentuminen Riku Rantalan kolumneissa
Perenkari, Ira (2017)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisuuden rakentumista Riku Rantalan matkailukolumneissa vuodelta 2016. Tavoitteena on selvittää, millaisia representaatioita kolumneissa luodaan suomalaisista ja suomalaisesta yhteiskunnasta ... -
Putin tuntuu olevan sokka irti : Venäjän ja Putinin representaatiot Ukrainan kriisissä
Back, Annika (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Venäjää ja Putinia representoidaan YLE:n asiantuntijaartikkeleissa Ukrainan sotaa edeltävällä kriisiytymiskaudella helmikuussa 2022. Tutkimus on luonteeltaan laadullista ... -
Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
Hammar, Noora (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yrityskuva Marimekosta rakentuu Vahva luonnostaan -kampanjan kautta siinä tehtyjä kielellisiä ja visuaalisia valintoja tarkastelemalla. Marimekon kehitys yrityksenä on kiintoisa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.