dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.advisor | Nikkola, Tiina | |
dc.contributor.author | Ampuja, Atte | |
dc.date.accessioned | 2020-10-05T06:10:47Z | |
dc.date.available | 2020-10-05T06:10:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72000 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä tekijät edesauttoivat noviisiopettajien kiinnittymistä työelämään ja mitkä puolestaan vaikeuttivat induktiota.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2020 aikana. Tutkimukseen osallistui neljä noviisiopettajaa keskisuomalaisista kouluista. Aineiston keruussa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto koostui neljästä haastattelusta, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkittavana ilmiönä oli noviisiopettajien kokemukset, joten tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusfilosofisesta näkökulmasta.
Tutkittavat olivat kiinnittyneet työelämään hyvin, sillä yksikään tutkittavista ei kertonut harkinneensa alan vaihtoa. Kollegoilla ja työyhteisöllä oli merkittävä vaikutus noviisiopettajien induktioon. Etenkin työparityöskentely edesauttoi noviisiopettajien kiinnittymistä työhön. Perehdytys oli osittain puutteellista, tai puuttui jopa tyystin. Perehdytys kohdistui pääasiassa koulun toimintatapoihin ja käytänteisiin, ja ammatillisen kasvun tukeminen oli vähäistä.
Noviisiopettajat tarvitsevat nykyistä enemmän tukea induktiovaiheessa ja perehdytyksen tulisi kohdistua käytännön toimintatapojen lisäksi myös ammatillisen kasvun ja kehittymisen tukemiseen. Tämän tutkimuksen valossa voidaan todeta, että työparityöskentely tai mentorointi voisi edesauttaa nuorten opettajien siirtymistä opinnoista työelämään. | fi |
dc.format.extent | 70 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | induktiovaihe | |
dc.subject.other | noviisiopettaja | |
dc.subject.other | ammatillinen kasvu | |
dc.title | "No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202010056067 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | perehdyttäminen | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |