Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastavalmistuneen luokanopettajan ensimmäisiä kuukausia työelämässä. Tutkimuksessa selvitetään millaisia tuntemuksia työelämän aloitus aiheuttaa noviisiopettajassa ja millaisia ovat hänen selviytymisstrategiat. Tutkimuksessa myös selvitetään millainen on noviisiopettajan tukiverkosto työuran alussa sekä kuinka noviisiopettaja kuvailee ammattinsa professionaalista puolta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena kahden kuukauden aikana opettajan työn alkamisesta syyslomaan asti. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla (4 haastattelua) sekä havainnoimalla noviisiopettajan toimintaa luokka- ja kouluympäristössä (12 oppituntia). Tutkimuksen aineisto jaoteltiin neljän teeman mukaisesti: opettajan tuntemukset, selviytymisstrategiat, mentorointi ja opettajan ammatin professionaalisuus. Näiden teemojen ympärille rakentuivat tutkimuksen haastatteluaihiot sekä teoriatausta. Aineisto analysoitiin edellä mainittujen teemojen mukaisesti.
Tämän tutkimuksen ydin on noviisiopettajan kokemukset ja tuntemukset ensimmäisten kuukausien aikana. Uusien asioiden opettelu ja opettajan työn arjen hallinta tuottivat noviisiopettajalle monenlaisia tuntemuksia aina väsymyksestä innostuneisuuteen. Työyhteisön tuki nousi vahvasti esille. Noviisiopettajalle oli tärkeää saada apua ja neuvoja, mutta samalla ne lisäsivät hänen henkistä taakkaansa sekä epäilyjä omasta ammattitaidostaan haasteiden voittamiseksi.
Tämän tutkimuksen merkittävin tulos on noviisiopettajan opettajuuden rakennusprosessi. Oman opettajuuden rakentaminen on täynnä haasteita ja uuden oppimista, joista noviisiopettajan tulee selvitä jatkaakseen työuraansa. Kokonaisuudessaan prosessi on henkisesti rasittava ja noviisiopettaja tarvitsee paljon tukea ulkoisten kouluarkeen liittyvien asioiden hallitsemiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
Tuikka, Minna (2021)Sijaisopettajuus on ilmiö, joka koskettaa kaikkia suomalaisia kouluja. Sijaisopettajat turvaavat opetuksen ja koulun muun toiminnan jatkuvuutta silloin, kun vakituinen opettaja on poissa. Sijaisopettajuus muuttuu ajan ja ... -
Exploring Mentor Teachers’ Experiences and Practices in Japan : Formative Intervention for Self-Directed Development of Novice Teachers
Goto, Ikuko; Yada, Takumi (Walter de Gruyter, 2024)This study pursues interventions by mentors in different mentoring phases. The mentoring refers to Engeström’s (2011. From design experiments to formative interventions. Theory & Psychology, 21(5), 598–628) formative ... -
"No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön
Ampuja, Atte (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.