University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Agenttipohjainen proseduraalinen maaston generointi peleissä

Icon
595.7 Kb

Authors
Rajala, Joonas
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Proseduraalinen maaston generointi on yleinen tapa luoda sisältöä peleihin ilman suurta ihmistyöpanosta. Useimmat tähän käytetyt metodit käyttävät toimintaperiaatteenaan kohinoita ja matemaattisia algoritmeja jotka usein ovat vaikeasti ymmärrettäviä sekä huonosti hallittavissa. Tässä tutkielmassa selvitetään millainen on ohjelmistoagentteja käyttävä vaihtoehto ja mitkä ovat sen edut.
 
Procedural terrain generation is a popular method for generating content for video games without large investment of manpower. Many of the methods used for this are based on different types of noise or mathematics that are hard to understand and control. This paper explores a method of terrain generation that utilizes software agents and the advantages of it.
 
Keywords
proseduraalinen generaatio ohjelmistoagentti maaston luonti ohjelmointi pelit tietokonepelit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010016034

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kolmiulotteisen maaston generointi peleissä 

    Paananen, Ilari (2015)
    Monet tietokonepelit toteuttavat kolmiulotteisen maaston käyttäen korkeuskarttoja. Korkeuskartan luominen käsin on kuitenkin työlästä. Pelinkehityksen helpottamiseksi korkeuskarttoja voidaan generoida osittain tai täysin ...
  • Kolmiulotteisen maaston generoinnin metodit peleissä 

    Ilmonen, Aleksi (2021)
    Videopeleissä on viimeisten vuosien varrella sisällön määrä kasvanut runsaasti. Sisältöä luodaan proseduraalisesti generoiden, jotta säästetään aikaa ja resursseja. Tässä tutkielmassa käsitellään erilaisia kolmiuloitteisen ...
  • Vokseleihin perustuvat pinnanmuodostusalgoritmit ja maaston proseduraalinen generointi 

    Parviainen, Jussi; Linna, Harri (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli verrata marssikuutiot-algoritmin ja naiivin pintaverkkoalgoritmin suorituskykyä. Tutkielman kirjallisuuskatsaus sisältää maaston proseduraalisen generoinnin menetelmiä, joilla generoitavan ...
  • Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti 

    Paananen, Ilari (2019)
    Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ...
  • Kaupunki-infrastruktuurin luonti proseduraalisin menetelmin 

    Riipinen, Ari (2016)
    Proseduraalisten menetelmien käyttö erilaisten ympäristöjen automaattiseen luontiin yleistyy jatkuvasti. Eräs merkittävä käyttökohde on kaupunkien luonti, sillä kaupunki-infrastruktuuri sisältää niille useita mahdollisia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre