dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Savolainen, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:55:27Z | |
dc.date.available | 2020-09-30T11:55:27Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71942 | |
dc.description.abstract | Kulttuuriaiheiset tavoitteet ovat yhä keskeisemmässä roolissa kieltenopetuksessa, mikä näkyy uusimassa opetussuunnitelmassa ja näin ollen myös sen mukaan tehdyissä oppikirjoissa. Oppikirjoja puolestaan käytetään paljon opetuksessa, mikä tarkoittaa sitä, että oppilaat saavat paljon kulttuurista tietoa niiden kautta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten englanninkielinen maailma esitetään uuden opetussuunnitelman mukaan tehdyssä yläkoulun englannin oppikirjasarjassa On the Go. Tutkimus toteutettiin sisällön analyysin avulla, eli havainnot tehtiin aineistona olleen oppikirjasarjan pohjalta. Huolellisen tarkastelun jälkeen oppikirjoista karsittiin kaikki tutkimukselle epäolennainen pois, minkä jälkeen jäljelle jääneestä materiaalista alettiin etsiä kulttuuriaiheisia teemoja, jotka tulivat esiin eri englanninkielisten maiden kohdalla. Tämän lisäksi oppikirjasarjasta koottiin yhteen kaikki kirjalliset viittaukset eri englannin variantteihin liittyen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tarkastelun kohteena olleesta oppikirjasarjasta löytyi tietoa useista englanninkielisistä maista ja niiden varianteista, mutta fokus oli enimmäkseen niin sanotuissa inner circle maissa. Kirjasarja tarjosi muun muassa turisteille sopivaa informaatiota, maantieteellistä ja historiallista informaatiota, tietoa eri ihmisryhmistä ja heidän traditioistaan. Eri varianttien kohdalla huomiota saivat eniten britti-ja amerikanenglanti. Jatkossa voisi olla mielenkiintoista tutkia esimerkiksi kuinka Wales, Pohjois- Irlanti ja Skotlanti esitetään oppikirjoissa, sillä ne jäävät usein Englannin varjoon. Myös esimerkiksi Kanadan, Australian ja Uuden-Seelannin presentaatioita oppikirjoissa voitaisiin tarkastella lähemmin. Tämän lisäksi voitaisiin keskittyä myös kirjojen äänitteisiin eri varianttien tarkastelussa. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Presentation of English-speaking cultures in EFL textbooks | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009306017 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |