Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLohvansuu, Kaisa
dc.contributor.authorIkola, Elli
dc.date.accessioned2020-09-28T06:10:11Z
dc.date.available2020-09-28T06:10:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71904
dc.description.abstractLukihäiriötä on tutkittu paljon, mutta tästä huolimatta lukihäiriön perimmäiset lainalaisuudet ovat vielä osittain epäselviä. Erilaisten aivotason toiminnan poikkeavuuksien ja kognitiivisten vaikeuksien yhteydet lukihäiriöön ovatkin vielä jokseenkin epäselviä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroaako lukihäiriöisten alakouluikäisten lasten puheen prosessointi tai kognitiivinen suoriutuminen normaalisti lukevista lapsista ja lisäksi selvitettiin, eroavatko kaksi normaalisti lukevaa ryhmää toisistaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien yhteyksiä. Tutkittavista 30 oli lukihäiriöisiä lapsia, 51 lukihäiriön perinnöllisen alttiuden omaavia normaalisti lukevia lapsia ja 58 kontrolliryhmään kuuluvia normaalisti lukevia. Puheen prosessointia tutkittiin kuunteluttamalla lapsilla kahta erilaista epäsanaa (/at:a/ ja /ata/) ja tarkastelemalla näistä syntyneitä herätevasteita. Kognitiivisia taitoja mitattiin WISC-Ⅲ:n yhdeksällä osatestillä ja puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien väliset korrelaatiot tutkittiin. Puheen prosessoinnin osalta lukihäiriöryhmä poikkesi molemmista normaalisti lukevista ryhmistä oikealta otsalohkolta ja vasemmalta päälakilohkolta mitattujen vasteiden kohdalla. Kognitiivisten taitojen osalta lukihäiriöryhmä suoriutui heikommin kolmessa kognitiivisessa tehtävässä verrattuna kontrolliryhmään: kuutiosarjoissa, laskutehtävissä ja numerosarjoissa. Tutkimuksessa löydettiin myös yhteyksiä puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien väliltä. Nämä yhteydet todettiin lukihäiriöryhmässä oikean otsalohkoaivovasteen ja kuutiotehtävien sekä sanavaraston tehtävien väliltä ja kontrolliryhmässä oikean otsalohkoaivovasteen ja merkkikokeen, sekä vasemman päälakilohkoaivovasteen ja laskutehtävien sekä merkkikokeen väliltä. Tulosten perusteella päädyttiin toteamaan, että lukihäiriöisten lasten puheen prosessointi on poikkeavaa ja osittain myös heidän kognitiivinen suoriutumisensa. Puheen prosessoinnin vaikeudet selittyvät lukihäiriöön liittyvillä synnynnäisillä fonologisilla vaikeuksilla, kun taas kognitiivisen suoriutumisen heikkoudet voivat selittyä lukihäiriölle tyypillisellä kielellisen aineksen prosessoinnin tai verbaalisen lyhytkestoisen muistin vaikeuksilla, tarkkaavuuden ylläpidon tai motivaation vaikeuksilla ja prosessoinnin hitaudella tai visuokonstruktiivisen toiminnan häiriöillä. Lisätutkimus olisi kuitenkin tarpeen. Myös puheen prosessoinnin ja kognitiivisten taitojen yhteyksiä tulisi tutkia lisää tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleDysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009285979
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoneuropsykologia
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot