Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lukihäiriötä on tutkittu paljon, mutta tästä huolimatta lukihäiriön perimmäiset lainalaisuudet ovat vielä osittain epäselviä. Erilaisten aivotason toiminnan poikkeavuuksien ja kognitiivisten vaikeuksien yhteydet lukihäiriöön ovatkin vielä jokseenkin epäselviä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroaako lukihäiriöisten alakouluikäisten lasten puheen prosessointi tai kognitiivinen suoriutuminen normaalisti lukevista lapsista ja lisäksi selvitettiin, eroavatko kaksi normaalisti lukevaa ryhmää toisistaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien yhteyksiä. Tutkittavista 30 oli lukihäiriöisiä lapsia, 51 lukihäiriön perinnöllisen alttiuden omaavia normaalisti lukevia lapsia ja 58 kontrolliryhmään kuuluvia normaalisti lukevia. Puheen prosessointia tutkittiin kuunteluttamalla lapsilla kahta erilaista epäsanaa (/at:a/ ja /ata/) ja tarkastelemalla näistä syntyneitä herätevasteita. Kognitiivisia taitoja mitattiin WISC-Ⅲ:n yhdeksällä osatestillä ja puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien väliset korrelaatiot tutkittiin. Puheen prosessoinnin osalta lukihäiriöryhmä poikkesi molemmista normaalisti lukevista ryhmistä oikealta otsalohkolta ja vasemmalta päälakilohkolta mitattujen vasteiden kohdalla. Kognitiivisten taitojen osalta lukihäiriöryhmä suoriutui heikommin kolmessa kognitiivisessa tehtävässä verrattuna kontrolliryhmään: kuutiosarjoissa, laskutehtävissä ja numerosarjoissa. Tutkimuksessa löydettiin myös yhteyksiä puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien väliltä. Nämä yhteydet todettiin lukihäiriöryhmässä oikean otsalohkoaivovasteen ja kuutiotehtävien sekä sanavaraston tehtävien väliltä ja kontrolliryhmässä oikean otsalohkoaivovasteen ja merkkikokeen, sekä vasemman päälakilohkoaivovasteen ja laskutehtävien sekä merkkikokeen väliltä. Tulosten perusteella päädyttiin toteamaan, että lukihäiriöisten lasten puheen prosessointi on poikkeavaa ja osittain myös heidän kognitiivinen suoriutumisensa. Puheen prosessoinnin vaikeudet selittyvät lukihäiriöön liittyvillä synnynnäisillä fonologisilla vaikeuksilla, kun taas kognitiivisen suoriutumisen heikkoudet voivat selittyä lukihäiriölle tyypillisellä kielellisen aineksen prosessoinnin tai verbaalisen lyhytkestoisen muistin vaikeuksilla, tarkkaavuuden ylläpidon tai motivaation vaikeuksilla ja prosessoinnin hitaudella tai visuokonstruktiivisen toiminnan häiriöillä. Lisätutkimus olisi kuitenkin tarpeen. Myös puheen prosessoinnin ja kognitiivisten taitojen yhteyksiä tulisi tutkia lisää tulevaisuudessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ... -
Auditorisen prosessoinnin taitojen, puheen havaitsemisen taitojen ja fonologisen prosessoinnin taitojen väliset yhteydet 4-6- vuotiailla dysleksiariski- ja kontrollilapsilla
Huikari, Elli (2011)TIIVISTELMÄ Tekijä: Elli Huikari Ohjaaja: Jarmo Hämäläinen Psykologian pro gradu- tutkielma Kevät 2011 Jyväskylän yliopisto Tutkimuksessa tarkasteltiin auditorisen prosessoinnin, puheen havaitsemisen ja fonologisen ... -
Typical and Atypical Development of Visual Expertise for Print as Indexed by the Visual Word N1 (N170w) : A Systematic Review
Amora, Kathleen Kay; Tretow, Ariane; Verwimp, Cara; Tijms, Jurgen; Leppänen, Paavo H. T.; Csépe, Valéria (Frontiers Media SA, 2022)The visual word N1 (N170w) is an early brain ERP component that has been found to be a neurophysiological marker for print expertise, which is a prelexical requirement associated with reading development. To date, no other ... -
Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Koprinen, Elina; Rantanen, Jenna (2023)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla ... -
The Neuronal Source Activations Measured During ANT and Online Source Credibility Evaluation Skills of Sixth Graders with Typical Development, Reading Difficulties and Attentional Problems.
Uusitorppa, Senni (2023)Tarkkaavuuden vaikeuksia on todettu esiintyvän sekä tarkkaavuuspulmaisilla että lukivaikeuksisilla lapsilla. Pulmat tarkkaavuudessa voivat olla eri mekanismien kautta yhteydessä myös luetun ymmärtämisen vaikeuksiin, minkä ...