”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille
tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, mikä tekee valmistavan opettajan työnkuvasta erilaisen verrattuna muiden opettajien työnkuvaan. Tässä tutkimuksessa olemme selvittäneet valmistavan opetuksen opettajien ammatillisen identiteetin kehittymistä moninaisten työnkuvien ja roolien keskellä. Valmistavan opetuksen kontekstia ymmärtääksemme tutkimme myös opettajien merkityksellisiksi kokemia päämääriä.
Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi valmistavan luokan opettajaa kolmesta eri kaupungista. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää noudattaen.
Tulosten perusteella aikaisemmat kokemukset, koulutukset ja ristiriidat ovat merkittäviä tekijöitä opettajien ammatillisen identiteetin kehittymisessä:
kehittyminen näkyy opettajien pedagogiikassa ja heijastuu opetuksen tavoitteisiin. Tärkeimmiksi tavoitteiksi opettajat kokivat turvallisuuden tunteen luomisen, suomen kielen oppimisen ja koululaisena olemisen taidot.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ammatillisen identiteetin kehittyminen on dynaaminen ja koko elämän kehittyvä prosessi. Sen kehittyminen heijastuu koko opetuksen toteutukseen. Tutkimuksemme tuo tietoa opettajan ammatillisesta kehittymisestä monikulttuurisessa ympäristössä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa
Laitinen, Minna (2016)TIIVISTELMÄ Laitinen, Minna. 2016. Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ... -
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ... -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
Seppälä, Sara (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia oppilaiden omien kielten tukemisesta valmistavassa opetuksessa ja kartoittaa käytänteitä tukemiseen liittyen. Tutkimuksen ... -
Musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittyminen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa
Räsänen, Outi; Vänni, Sini (2005)