Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada
lisää tietoa tästä nivelvaiheesta opiskelijasta opettajaksi ja siitä, miten ammatillisen identiteetin kehitys ja moninaisuus näyttäytyvät musiikinopettajaopiskelijan näkökulmasta.
Tutkimuksen menetelmänä on autoetnografia, jossa tutkijana tuotin itse tutkimuksen keskeisen aineiston. Tutkimuksessa tarkastellaankin ammatillisen identiteettini kehittymistä ja suhtautumista moninaisuuteen. Tutkimuksen aineisto on analysoitu laadullisesti teemoittelun keinoin, jonka perusteella tutkimuksesta muodostui kaksi pääteemaa:
ammatillisen identiteetin kehittyminen ja moninaisuus opettajantyössä. Aineisto koostui päiväkirjamerkinnöistäni,
katkelmista opetusfilosofiakirjoitelmasta sekä oppituntien videoinneista. Tutkimusaineisto on kerätty lukuvuoden
2021–2022 aikana, jolloin päiväkirjaa kirjoitettiin kaikesta opettajantyön kannalta tärkeäksi koetuista asioista. Tut-
kimuksen aikana olen toiminut työsuhteessa, jossa ohjaan kehitysvammaisten bändejä ja olen päässyt opintojen lop-
puvaiheeseen, lähestyen siirtymää työelämään.
Aloittelevana opettajana koetaan aiempien tutkimusten mukaan epävarmuuteen liittyviä kokemuksia. Tutkimus tuki
aiempia havaintoja koskien epävarmuutta. Tutkimuksessa havaitsin tunnesäätelytaitojen ja ennakkoluulojen käsittelyn olleen merkityksellinen esimerkiksi työssäjaksamiseni ja moninaisuuteen suhtautumisen kannalta. Tutkimuksessa nousseet teemat kaipaavatkin jatkotutkimusta. Jatkossa olisi mielekästä tutkia voisivatko esimerkiksi tutkimuksessa pohtimani tunnesäätelytaidot olla yksi mahdollinen tekijä, joita tukemalla jo opiskeluvaiheessa ensimmäisiin
työvuosiin liitettyä epävarmuutta voisi sietää paremmin. Opintoihin kaipasin enemmän opintoja moninaisuusosaamisesta ja ennakkoluulojen käsittelytaitoja tukemaan moninaisuuden kohtaamista opettajan työssä. Näitä teemoja
olisi jatkossa mielekästä tutkia aloittelevien musiikinopettajan näkökulmasta myös laajemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Ikinä ei voi olla täysin valmis” : autoetnografinen tutkimus opettajaksi kasvamisen polulta
Hoisko, Emilia (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata opettajaopiskelijan kasvun polkua oman tarinani kautta. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajaksi kasvua yksilöllisen kokemukseni kautta peilaten aiempaan tutkimukseen. Autoetnografinen ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Teaching is a Story Whose First Pages Matters : Four Type Narratives From The Beginning of a Teaching Career
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (KURA Education & Publishing, 2022)From a broad perspective, the entire time spent in teacher training can be characterized as a period of professional growth. Specific professional growth and development are realized when the students enter the advanced ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.