Monikielisyys lastenkirjallisuudessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten monikielisyys näkyy Suomessa 2010-luvulla julkaistussa lastenkirjallisuudessa. Tehtävänä oli kartoittaa sitä, miten monikielisyys teemana näkyy uusimmassa lastenkirjallisuudessa ja millaista kuvaa monikielisyydestä lastenkirjoissa rakennetaan. Tutkimusaineisto koostui viidestä 2010-luvulla julkaistusta lastenkirjasta. Aineistossa oli mukana sekä tietokuvakirjoja että kaunokirjallisia lasten kuvakirjoja. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että monikielisyys tuli esiin lastenkirjoissa kerronnassa kertojan välittämänä, dialogeissa, juonen rakenteen tasolla ja tekstiä tukevassa kuvituksessa. Monikielisyyttä kuvattiin lastenkirjoissa haasteena, voimavarana, funktionaalisena kielenkäyttönä ja osana kulttuurista moninaisuutta. Monikielisyyden kuvaustavat esiintyivät lastenkirjoissa limittäin ja rakensivat monikielisyydestä kuvaa moniulotteisena ilmiönä. Tutkimuksen perusteella yhteiskunnan kielellinen moninaistuminen näkyy uusimmassa Suomessa julkaistussa lastenkirjallisuudessa. Moninaisuutta heijastava ja välittävä lastenkirjallisuus voi herätellä lasten kiinnostusta eri kieliä ja kulttuureita kohtaan ja lisätä ymmärrystä erilaisia ihmisiä kohtaan. Monikielisille lapsille se voi antaa samastumisenkohteita ja tukea heidän monikielistä identiteettiään. Siksi varhaiskasvatuksen opettajien olisi hyvä pysähtyä aika ajoin pohtimaan sitä, kuinka moninaista kuvaa ympäröivästä yhteiskunnasta he lapsille kirjavalinnoillaan tarjoavat.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa
Karhunen, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksessa.Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien ja lasten kulttuurisen ... -
"Kaikki perheet ovat yhtä arvokkaita" : moninaiset perheet lastenkirjassa Sulon ja Elsin uudet naapurit
Viranto, Alisa; Majava, Anne (2022)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella perheiden moninaisuutta ja moninaisuuden näkymistä lastenkirjallisuudessa. Tarkastelimme moninaisuutta perheen, lastenkirjallisuuden ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Olimme ... -
Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen
Joronen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on ... -
Pienten lasten suomen kielen äänteiden oppimista voidaan tukea uuden innovatiivisen lastenkirjan ja sen lisämateriaalin avulla
Haapanen, Katja; Tyrer, Maria; Aerila, Juli-Anna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Turun yliopiston monikielisen pedagogiikan ja fonetiikan tutkijat loivat yhteistyössä kirjailija ja -kuvittaja Christel Rönnsin kanssa lastenkirjan, joka tukee monikielisten lasten suomen kielen oppimista. Iso ja Pieni – ... -
Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
Nevala, Veera (2022)Monikielisyys koskettaa yhä useampaa opetusryhmää jollain tasolla, esimerkiksi opetuksen luonteen tai lasten eri äidinkielten kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä varhaimmin eri kieliin tutustuminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.