Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Monikielisyys koskettaa yhä useampaa opetusryhmää jollain tasolla, esimerkiksi opetuksen luonteen tai lasten eri äidinkielten kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä varhaimmin eri kieliin tutustuminen aloitetaan, sitä vaivattomampaa kielten omaksuminen on. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, miten monikielisyys ilmenee esi- ja alkuopetuksessa ja miten sitä tuetaan.
Lisäksi haluttiin tutkia, onko esi- ja alkuopetuksessa jotain eroja tai yhtäläisyyksiä kielen tukemiseen liittyvissä käytänteissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoitua haastattelua hyödyksi käyttäen, jossa haastateltiin sekä esiopetuksen että alkuopetuksen opettajia. Haastateltavia oli yhteensä kuusi ja haastattelut toteutettiin videopuhelun välityksellä. Haastattelut nauhoitettiin ja nauhoitteet litteroitiin. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla, tarkemmin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jonka menetelmänä käytettiin luokittelua.
Tulokset osoittivat, että monikielisyys ilmenee hyvin eri tavoin riippuen opetusryhmästä ja sen dynamiikasta, mutta jokaista haastateltavan opetusryhmää monikielisyys kosketti enemmän tai vähemmän. Eri kieliä näyttäytyi lasten
keskuudessa eri äidinkielten kautta, mediasta nousseena tai puhtaasta mielenkiinnosta. Erityisesti englannin kielen asema oli haastattelujen mukaan vakiintunut sekä esi- että alkuopetuksessa. Opetuksessa voitiin käyttää kieliä mukana tavoitteellisesti, kielisuihkun tapaan tai vierasta kieltä opeteltiin yhdessä lasten
kanssa. Keskeisimpänä tukimuotona oli kuvallinen tuki sekä opettajan malli. Eroja esi- ja alkuopetuksen välillä oli joissain osa-alueissa, mutta yhtäläisyyksiä oli haastattelujen mukaan enemmän
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28130]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
Seppälä, Sara (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia oppilaiden omien kielten tukemisesta valmistavassa opetuksessa ja kartoittaa käytänteitä tukemiseen liittyen. Tutkimuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Development of literacy in kindergarten and primary school
Leppänen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2006) -
Lasten monikielisyyden tukemisesta
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Institutet för språk och folkminnen, 2022) -
Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
Matarainen, Netta (2019)Tämä opinnäytetyö käsittelee turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielen ja suomen kielen ilmenemistä koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan myös turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.