dc.contributor.advisor | Rissanen, Mari-Jatta | |
dc.contributor.author | Rousi, Auni | |
dc.contributor.author | Kantola, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2020-09-21T06:40:04Z | |
dc.date.available | 2020-09-21T06:40:04Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71807 | |
dc.description.abstract | Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissaa. Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, millaisen merkityksen varhaiskasvatuksen opettajat antavat kasvatusyhteistyölle. Lisäksi tutkimuksessamme selvitettiin, mitkä tekijät mahdollisesti edistävät tai heikentävät kasvatusyhteistyötä silloin kun lapsi aloittaa päiväkodissa. Tähän tutkimukseen haastateltiin kuutta varhaiskasvatuksen opettajan ammattinimikkeellä toimivaa henkilöä. Tutkimus on laadullinen ja sen aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksemme tuloksien mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että kasvatusyhteistyö on merkittävä osa heidän työtään ja sen avulla tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Kasvatusyhteistyötä edistivät päiväkodin aloituskäytänteet, vuorovaikutus, molemminpuolinen luottamus ja kunnioitus sekä vastuiden hahmottaminen ja sitoutuminen. Heikentäviksi tekijöiksi sen sijaan nousivat ennakkoluulot ja vanhempien korkeat odotukset päiväkotia kohtaan. Lisäksi päiväkotien rajalliset resurssit, negatiivissävytteinen yhteiskunnallinen keskustelu sekä henkilökemiat ja erilaiset vuorovaikutustavat nähtiin kasvatusyhteistyötä heikentävinä tekijöinä. | fi |
dc.format.extent | 51 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.other | siirtymä | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009215893 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | aloitus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |