dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Oja, Marjo | |
dc.date.accessioned | 2020-09-16T06:49:09Z | |
dc.date.available | 2020-09-16T06:49:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71777 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkoitus oli kehittää tanssillisten harjoitusten sarja, jonka avulla oppilaiden on mahdollista lisätä matemaattista ymmärrystään kehollisen kokemuksen kautta.
Tutkimus on laadullinen design -tutkimus. Tutkimuksessa kehitettiin kuuden syklin kautta lukujonotaitoja harjoittava tanssillisia elementtejä sisältävä harjoituskokonaisuus. Harjoituskokonaisuutta testattiin luokanopettajaopiskelijoilla, ensimmäisen luokan 20 oppilaalla sekä esi- ja alkuopetusikäisillä etäopetuksessa olevilla oppilailla. Harjoituskokonaisuus pohjautuu matematiikan oppimisen teorioihin, tutkimustietoon kehollisen oppimisen mahdollisuuksista oppimisen edistäjänä sekä taidetanssin opetuksen toimintatapoihin. Tanssillisten harjoitusten sarja rakentuu taidetanssin toimintatapojen ja matematiikan pohjataitojen harjoittelun osa-alueiden yhdistämisestä.
Tanssillisten harjoitusten kautta voidaan vahvistaa kehollisia kokemuksia opittavasta asiasta. Oppimistilanteeseen tulee iloa ja elämyksellisyyttä, jolloin oppimisella on mahdollisuus tapahtua ilman opettelun tuntua. Oppilaiden oman elämismaailman siltaaminen tanssillisten harjoitusten kautta opittavaan asiaan mahdollistaa innostumisen lisääntymisen. Tanssillisissa harjoituksissa yhdistyvät esi- ja alkuopetusikäisille luontaisen kokonaisvaltaisen oppimisen elementit. Myönteisten tunnekokemusten sekä ilon kokemusten syntyminen mahdollistuvat ja sitä kautta oppiminen edistyy. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kehollinen oppiminen | |
dc.subject.other | lukujonotaidot | |
dc.title | "Vielä lisäisin, että oli mukava tehtävä, sai hymyn huulille" : tanssillisten ja kehollisten harjoitusten mahdollisuuksista lukujonotaitojen oppimisen edistämisessä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009165872 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lukujonot | |
dc.subject.yso | tanssi | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |