Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorOja, Marjo
dc.date.accessioned2020-09-16T06:49:09Z
dc.date.available2020-09-16T06:49:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71777
dc.description.abstractTutkimukseni tarkoitus oli kehittää tanssillisten harjoitusten sarja, jonka avulla oppilaiden on mahdollista lisätä matemaattista ymmärrystään kehollisen kokemuksen kautta. Tutkimus on laadullinen design -tutkimus. Tutkimuksessa kehitettiin kuuden syklin kautta lukujonotaitoja harjoittava tanssillisia elementtejä sisältävä harjoituskokonaisuus. Harjoituskokonaisuutta testattiin luokanopettajaopiskelijoilla, ensimmäisen luokan 20 oppilaalla sekä esi- ja alkuopetusikäisillä etäopetuksessa olevilla oppilailla. Harjoituskokonaisuus pohjautuu matematiikan oppimisen teorioihin, tutkimustietoon kehollisen oppimisen mahdollisuuksista oppimisen edistäjänä sekä taidetanssin opetuksen toimintatapoihin. Tanssillisten harjoitusten sarja rakentuu taidetanssin toimintatapojen ja matematiikan pohjataitojen harjoittelun osa-alueiden yhdistämisestä. Tanssillisten harjoitusten kautta voidaan vahvistaa kehollisia kokemuksia opittavasta asiasta. Oppimistilanteeseen tulee iloa ja elämyksellisyyttä, jolloin oppimisella on mahdollisuus tapahtua ilman opettelun tuntua. Oppilaiden oman elämismaailman siltaaminen tanssillisten harjoitusten kautta opittavaan asiaan mahdollistaa innostumisen lisääntymisen. Tanssillisissa harjoituksissa yhdistyvät esi- ja alkuopetusikäisille luontaisen kokonaisvaltaisen oppimisen elementit. Myönteisten tunnekokemusten sekä ilon kokemusten syntyminen mahdollistuvat ja sitä kautta oppiminen edistyy.fi
dc.format.extent84
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkehollinen oppiminen
dc.subject.otherlukujonotaidot
dc.title"Vielä lisäisin, että oli mukava tehtävä, sai hymyn huulille" : tanssillisten ja kehollisten harjoitusten mahdollisuuksista lukujonotaitojen oppimisen edistämisessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009165872
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolukujonot
dc.subject.ysotanssi
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomatematiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot