Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorHämäläinen, Anna-Maria
dc.contributor.authorRäty, Marianna
dc.date.accessioned2020-08-19T05:15:25Z
dc.date.available2020-08-19T05:15:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71443
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan matematiikan oppijaminäkuvan yhteyttä matemaattisiin taitoihin (lukujonotaidot ja aritmeettiset taidot) ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lukuvuonna 2017 - 2018. Tutkimuksessa selvitettiin myös sukupuolten välisiä eroja matematiikan oppijaminäkuvassa sekä matemaattisissa taidoissa. Lisäksi tutkittiin, missä määrin oppilaiden oppijaminäkuvassa tapahtui muutosta matemaattisilta taidoiltaan erilaisten alaryhmien välillä ensimmäisen luokan syksystä kevääseen. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) - tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 854 - 866 ensimmäisen luokan oppilasta. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkuvaa ja matemaattisia taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttämällä ei-parametrisia testejä. Tulokset osoittivat, että oppijaminäkuva oli myönteisesti yhteydessä matemaattisiin taitoihin. Lisäksi pojilla oli myönteisempi oppijaminäkuva sekä paremmat matemaattiset taidot kuin tytöillä sekä ensimmäisen luokan syksyllä että keväällä. Tutkimuksessa havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja matemaattisilta taidoiltaan heikkojen ja keskivertojen oppilaiden välillä. Heikkojen oppilaiden oppijaminäkuva muuttui hieman myönteisemmäksi ensimmäisen luokan syksystä kevääseen keskivertojen oppilaiden oppijaminäkuvan muuttuessa kielteisemmäksi. Tutkimus vahvisti käsitystä oppijaminäkuvan merkityksestä oppilaan matemaattisten taitojen kehityksessä. Tulosten perusteella on tärkeää lisätä opettajien tietoisuutta myönteisen oppijaminäkuvan yhteydestä oppilaan matemaattisiin taitoihin, sillä pohjaa myöhemmille taidoille ja koulunkäynnille luodaan jo ensimmäiseltä luokalta lähtien.fi
dc.format.extent38
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppijaminäkuva
dc.subject.other1. luokka
dc.titleOppijaminäkuvan yhteys matemaattisiin taitoihin 1. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008195577
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysokoulutulokkaat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot