Kodin numeerisen oppimisympäristön informaalien aktiviteettien yhteys lapsen matemaattisiin taitoihin toisella vuosiluokalla
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 2.-luokkalaisten kotiympäristöjä ja kodin informaalien aktiviteettien yhteyttä heidän matemaattisiin taitoihinsa. Lisäksi selvitettiin informaalien aktiviteettien yhteyttä lasten taitojen kehitykseen alkuopetuksen aikana. Kotiympäristön informaalit aktiviteetit koostuivat tässä tutkimuksessa matematiikkaa sisältävistä aktiviteeteista, yhteisestä lukemisesta sekä mobiilipelaamisesta.
Pro gradu -tutkielma on osa Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto (N=309) koostuu hankkeessa vuonna 2022 kerätyistä vanhempien kyselyistä sekä lasten taitotestien pistemääristä. Aineiston kotiympäristöjä tarkasteltiin K-means -klusterianalyysillä tarkoituksena saada tietoa erilaisista kotiympäristöryhmistä. Kotiympäristöryhmien eroja lapsen matemaattisten taitojen suhteen tarkasteltiin yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla ja informaalien aktiviteettien yhteyttä lapsen matemaattisiin taitoihin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimen avulla.
Ensimmäisen ja toisen vuosiluokan välistä muutosta taitoalueissa tarkasteltiin askeltavalla regressioanalyysillä.
Tutkimuksessa saatiin uutta tietoa kotiympäristöistä, kun aineistossa havaittiin neljä informaalien aktiviteettien suhteen erilaista kotiympäristöryhmää.
Nämä ryhmät eivät kuitenkaan eronneet toisistaan siinä, miten perheiden lapset pärjäsivät taitotesteissä. Myöskään informaaleilla aktiviteeteilla ei ollut yhteyttä
lapsen matemaattisiin taitoihin tai muutokseen, joka lapsen taidoissa tapahtui
ensimmäiseltä vuosiluokalta toiselle siirryttäessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppijaminäkuvan yhteys matemaattisiin taitoihin 1. luokalla
Hämäläinen, Anna-Maria; Räty, Marianna (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan matematiikan oppijaminäkuvan yhteyttä matemaattisiin taitoihin (lukujonotaidot ja aritmeettiset taidot) ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lukuvuonna 2017 - 2018. Tutkimuksessa ... -
Motoristen perustaitojen yhteydet matemaattisiin taitoihin kolmasluokkalaisilla
Mäntylä, Tanja; Tammelin, Tuija H.; Asunta, Piritta; Salin, Kasper; Sneck, Sirpa; Palomäki, Sanna; Syväoja, Heidi J. (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Fyysinen aktiivisuus ja kestävyyskunto ovat tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä koulumenestykseen, mutta motoristen perustaitojen yhteyttä on tutkittu vähemmän. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ovatko motoriset ... -
Perhetaustan ja kodin varhaisen numeerisen oppimisympäristön yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Niska, Anna (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen perhetausta ja kodin varhainen numeerinen oppimisympäristö ovat yhteydessä lapsen varhaiseen laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen ensimmäiseltä luokalta kolmannelle ... -
Luokanopettajan pystyvyysuskomusten yhteys 1. luokan oppilaiden matemaattisiin taitoihin
Juhala, Essi; Virtanen, Sonja (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja oppilaiden matemaattisten taitojen välistä yhteyttä perusopetuksen 1. luokalla. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ... -
Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
Heikkinen, Sanni; Hoffren, Tatu (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laatu ensimmäisellä luokalla matematiikan oppitunneilla. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ohjausvuorovaikutus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.