Target – tukitoimia maahanmuuttajataustaisille koulutuspolulla
Miikkulainen, Tiina; Korhonen, Anna; Pohjola, Minna; Rantala, Eeva-Maria; Sinnemaa, Tiina; Honkamäki, Riina (2020). Target – tukitoimia maahanmuuttajataustaisille koulutuspolulla. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (4). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/target-tukitoimia-maahanmuuttajataustaisille-koulutuspolulla
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2020
Tampereella on syksystä 2018 toiminut Opetushallituksen rahoittama verkostoyhteistyöhanke Target − tavoitteellista kotoutumista ja osallisuutta. Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää palveluja ja tukitoimia maahanmuuttajataustaisille ihmisille, jotka tarvitsevat paljon tukea ja ohjausta koulutus- ja työllistymispoluillaan. Hanketta on toteutettu verkostoyhteistyönä, ja sen toimijoilla on monipuolista kokemusta maahanmuuttajatyöstä, koulutuksesta ja viranomaisyhteistyöstä. Esittelemme tässä artikkelissa hankkeen saavutuksia sekä erityisesti hankkeessa pilotoituja tukitoimia maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/target-tukitoimia-maahanmuuttajataustaisille-koulutuspolullaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tasa-arvoisen osallisuuden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina; Suni, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Työelämässä tarvittavan kielitaidon haltuunotto edellyttää tasa-arvoista osallisuutta ja monipuolisia mahdollisuuksia käyttää kieltä jo ammatillisten opintojen aikana. Tässä artikkelissa tarkastellaan käytänteitä, jotka ... -
”Raksalla käytävät keskustelut on aika small talkkia usein.” : suomen kielen oppimista työpaikalla edistävät ja vaikeuttavat tekijät ammatillisen oppilaitoksen henkilöstön kertomina
Förbom, Maria (2022)Kielitaito on ratkaisevassa asemassa Suomeen ulkomailta muuttaneiden työllistymisessä ja integraatiossa. Työssä tarvittavaa kielitaitoa ei kuitenkaan aina saavuteta koulussa, ja työpaikka on sen vuoksi tärkeä oppimisympäristö. ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Luokanopettajien kokemuksia suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saamasta yleisestä tuesta yleisopetuksessa
Villanen, Hanna (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saama yleinen tuki yleisopetuksessa luokanopettajien kokemana. Aihe oli ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisten ... -
Supporting Institutional Awareness and Academic Advising using Clustered Study Profiles
Gavriushenko, Mariia; Saarela, Mirka; Kärkkäinen, Tommi (SCITEPRESS Science And Technology Publications, 2017)The purpose of academic advising is to help students with developing educational plans that support their academic career and personal goals, and to provide information and guidance on studies. Planning and management of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.