University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokemuksia suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saamasta yleisestä tuesta yleisopetuksessa

Thumbnail
View/Open
580.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Villanen, Hanna
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saama yleinen tuki yleisopetuksessa luokanopettajien kokemana. Aihe oli ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa ja aiemmin tutkimuksissa on todettu, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat suoriutuvat koulussa keskimäärin muita heikommin. Tässä tutkimuksessa painottui oppilaan saama tuki erityisesti heikomman kielitaidon ja erilaisen kulttuuritaustan kannalta. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kolme oli opettanut luokassaan vain yhtä tai muutamaa ja kolme opettajaa puolestaan useita suomea toisena kielenä puhuvia oppilaita. Opettajat haastateltiin syvähaastattelun avulla ja tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologisella analyysimenetelmällä. Tulosten mukaan suomea toisena kielenä puhuvan oppilaan yleinen tuki jakautui neljään osa-alueeseen: perhe osana oppilaan tukea, oppilaan moninaisten tuen tarpeiden tunnistaminen, vertaisohjauksen mahdollistaminen ja opettajan valmiudet suomea toisena kielenä puhuvan oppilaan tukemiseen. Tuloksissa korostui vähäisten resurssien vaikutus tarvittavan tuen antamiseen sekä opettajien kokemus omasta osaamisesta. Useat tutkimustulokset tukivat tästä tutkimuksesta saatuja tuloksia. Opettajat osaavat antaa tukea suomea toisena kielenä puhuville oppilaille, mutta kehitettävää on silti muun muassa opettajien osaamisessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta, soveltuvien oppimateriaalien saatavuudessa sekä oppilaan oman äidinkielen ja toisen kielen opetuksen tarjoamisessa. ...
Keywords
yleinen tuki maahanmuuttajataustaiset oppilaat maahanmuuttajat yleisopetus suomi toisena kielenä maahanmuuttajatausta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903181882

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23393]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Huoltajien näkökulma maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetukseen 

    Rönkkö, Janika (2014)
  • Target – tukitoimia maahanmuuttajataustaisille koulutuspolulla 

    Miikkulainen, Tiina; Korhonen, Anna; Pohjola, Minna; Rantala, Eeva-Maria; Sinnemaa, Tiina; Honkamäki, Riina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    Tampereella on syksystä 2018 toiminut Opetushallituksen rahoittama verkostoyhteistyöhanke Target − tavoitteellista kotoutumista ja osallisuutta. Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää palveluja ja tukitoimia maahanmuutta ...
  • Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta 

    Ranta, Susanna (2015)
    Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sekä muiden oppilaiden välillä. Yksi selitys ...
  • Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden inklusiivinen valmistava opetus 

    Pasula, Sari (2019)
    Pro gradu -tutkielmassa tarkestellaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden inklusiivista valmistavaa opetusta. Teoriataustassa on koottu yleistä tietoa inklusiivisesta kasvatuksesta ja opetuksesta sekä monikulttuurisesta ...
  • Opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettamisesta 

    Panula, Tuuli; Parviainen, Aino (2016)
    Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa on jatkuvassa kasvussa. Perusopetukseen valmistava opetus on tärkeä askel maahanmuuttajataustaisen lapsen koulupolun alussa, sillä sen tarkoituksena on antaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre