Oppimisanalytiikan hyödyt oppimiselle moderneissa verkko-oppimisympäristöissä
Oppimisanalytiikka on tieteenala, jossa oppilaiden verkko-oppimisympäristössä tuottamaa dataa analysoidaan opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi. Sen ennustetaan tuovan paljon hyötyjä oppilaiden ymmärrykseen, taitotasoon, ohjaukseen ja motivaatioon. Alan nuoruuden takia aiheesta ei kuitenkaan ole paljon käytännön tutkimuksia, ja siksi tutkimus tehtiin selvittämään, kuinka eri lähteissä ennustetut hyödyt toteutuvat käytännössä. Tutkimus suoritettiin keräämällä ja ryhmittämällä lähteissä todettuja hyötyjä, ja vertaamalla niitä oppimisanalytiikkaperusteista verkko-oppimisympäristöä käyttävien opettajien ja oppilaiden kokemuksiin. Tutkimukseen osallistuneita opettajia haastateltiin, oppilaille jaettiin kyselylomakkeet ja ympäristöllä toteutettuja oppitunteja seurattiin. Tuloksissa selvisi, että ympäristö toi hyötyjä etenkin oppilaiden ja opettajien tiedon omaksumiseen ja arviointiin, ja ympäristön aiheuttama työskentelytavan muutos koettiin positiivisena niin opettajien kuin oppilaiden keskuudessa. Oppilaat pystyivät kerätyn datan avulla paremmin hahmottamaan omaa oppimistaan ja kurssialuetta, kun taas opettajat saivat paljon dataa oppilaiden suorituksista ja työskentelytavoista. Tämä mahdollisti mm. opetuksen paremman kohdennuksen niille oppilaille, jotka tarvitsivat eniten apua. Oppilaat kokivat ympäristön kannustavan omatoimiseen opiskeluun, ja että he saivat enemmän valtaa oppimisestaan sen avulla, mikä tuki aiempaa tutkimusta. Koululle oppimisanalytiikkapohjaisen verkko-oppimisympäristön käyttäminen oli perinteistä opetusta kustannustehokkaampaa, ekologisempaa ja mahdollisti sijaisten helpomman käytön. Tämä vapautti vakituisia opettajia esim. koulutuksia varten.
...
Learning analytics is a field where data generated by students in an e-learning environment is analyzed to improve learning and teaching. It has been predicted to cause many benefits to the understanding, skills, motivation and guidance of students. Because of the novelty of the field, there exists few studies where the fulfillment of these benefits are studied, and therefore the study was conducted to find out how these benefits are realized in a practical environment. The research was conducted by collecting and grouping the benefits envisioned by previous studies, and comparing them to the experiences of teachers and students using a learning analytics-based e-learning environment. The participants were interviewed, surveyed and observed in multiple classes. The research showed the environment benefiting especially the information retention of students and teachers, which contributed to easier self-evaluation. The data gathered from the students also benefited the teacher in offering a lot of data on the students’ usage of the system and individual studying habits, and helped identify students most in need of guidance. The individuality promoted by the environment’s study method also gained a lot of support from the previous research, with students feeling more in control of their learning thanks to the encouragement of the learning environment, which motivated the students. Using a learning analytics-based learning environment also offered better cost-efficiency and environment-friendliness to the school, and enabled more flexible staff management of the school with the eased use of substitute teachers.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Big datan hyödyt moderneissa verkko-oppimisympäristöissä
Toitturi, Mikko (2018)Opiskelu verkko-oppimisympäristöissä on lisääntynyt yhä enemmän viime vuosina. Samaan aikaan opiskelumuodon murros on esittänyt uusia haasteita oppilaitoksille: kuinka integroida tehokkaasti tätä uutta teknologiaa osaksi ... -
Matematiikan kirjoittaminen verkko-oppimisympäristöissä : erilaisia menetelmiä
Zhidkikh, Denis (2018)Verkko-oppimisympäristöjen integrointi matematiikan opetukseen on aihe, jota tarkasteltu laajasti. Eräs aiheeseen liittyvä ongelma on matemaattisen tekstin ja matematiikan kirjoittamisen sähköistäminen opetuksen kannalta ... -
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.