University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Big datan hyödyt moderneissa verkko-oppimisympäristöissä

Thumbnail
View/Open
551.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Toitturi, Mikko
Date
2018
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Opiskelu verkko-oppimisympäristöissä on lisääntynyt yhä enemmän viime vuosina. Samaan aikaan opiskelumuodon murros on esittänyt uusia haasteita oppilaitoksille: kuinka integroida tehokkaasti tätä uutta teknologiaa osaksi opettamista? Eräänä ratkaisuna ongelmaan on esitelty oppimisen analytiikka, jossa verkko-oppimisympäristöt käyttävät big dataa osana oppimisen ja opettamisen tehostamista. Tutkielmassa esitellään eri tapoja hyödyntää big dataa osana opetusta ja oppimista, arvioidaan niiden hyötyjä ja verrataan niitä perinteisen verkko-oppimisen esittämiin haasteisiin. Tuloksina ilmaantui kolme päätapaa käyttää big dataa osana verkko-oppimisympäristöjä: datan visualisaatio ja ennusteet, suositusjärjestelmät sekä oppimisympäristöjen personointi. Näiden päähyötyinä esiteltiin mm. paranneltu päätöksenteko sekä oppimisen ja opettamisen tehostaminen kerätyn datan pohjalta. Perinteisiin verkko-oppimisen haasteisiin se vastasi mm. monipuolisemmalla ympäristön käytöllä ja jatkuvalla ympäristön kehityksellä. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. ...
 
Nowadays, education is shifting more and more into different e-learning environments. This poses a new challenge to the learning institutions: how to effectively integrate these new technologies into teaching? As one solution to the problem learning analytics is presented. In learning analytics, e-learning environments utilize big data to reinforce both teaching and learning. In the thesis, different ways of utilizing big data in e-learning environments are presented and their benefits are assessed and compared to the traditional challenges of e-learning. As result, three ways to utilize big data were discovered: data visualization and prediction, recommendation systems and personalized learning environments. The main benefits of these technologies were more effective decision-making, learning and teaching based on the data collected. To the traditional challenges of e-learning learning analytics offered i.a. more versatile usage of the environment and the continuous development of the environment. The thesis was conducted as a literature review. ...
 
Keywords
Oppimisen analytiikka big data verkko-oppimisympäristöt verkko-oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802121470

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppimisanalytiikan hyödyt oppimiselle moderneissa verkko-oppimisympäristöissä 

    Toitturi, Mikko (2020)
    Oppimisanalytiikka on tieteenala, jossa oppilaiden verkko-oppimisympäristössä tuottamaa dataa analysoidaan opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi. Sen ennustetaan tuovan paljon hyötyjä oppilaiden ymmärrykseen, taitotasoon, ...
  • Matematiikan kirjoittaminen verkko-oppimisympäristöissä : erilaisia menetelmiä 

    Zhidkikh, Denis (2018)
    Verkko-oppimisympäristöjen integrointi matematiikan opetukseen on aihe, jota tarkasteltu laajasti. Eräs aiheeseen liittyvä ongelma on matemaattisen tekstin ja matematiikan kirjoittamisen sähköistäminen opetuksen kannalta ...
  • Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot 

    Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (2003)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ...
  • Virtuaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden haasteita korkeakoulukontekstissa 

    Kuikka, Salla (2018)
    Verkkoon rakennetuilla oppimisympäristöillä eli virtuaalisilla oppimisympäristöillä ja niiden alalajityyppinä tunnetuilla oppimisen hallintajärjestelmillä on suuri rooli erityisesti korkeakouluissa, jossa on tyypillistä, ...
  • Oppimisen teknologiat osana oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten elämää 

    Raatikainen, Juha-Petteri (2017)
    Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Nämä teknologiat ovat löytäneet tiensä kouluihin myös Suomessa, ja erilaisia oppimisen teknologioita onkin otettu ahkerasti käyttöön ympäri maata. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre