Letting Art Teach Aesthetics, Math and Language
Moerman, P. (2020). Letting Art Teach Aesthetics, Math and Language. In C. Yackel, E. Torrence, K. Fenyvesi, R. Bosch, & C. S. Kaplan (Eds.), Proceedings of Bridges 2020 : Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, Culture (pp. 313-320). Tessellations Publishing. Bridges Conference Proceedings. http://archive.bridgesmathart.org/2020/bridges2020-313.pdf
Published in
Bridges Conference ProceedingsAuthors
Date
2020Copyright
© Authors, 2020
This papers presents a practical work model as well as an educational theory discussion on the status and potential of art work in teaching and learning math in early childhood education. The central idea is to let the child’s free creative art activity reveal, or “teach”, whatever mathematical thinking was inherent in the creative process. Paying careful attention to art and math adequate language in “meta talks” with children about their art work, is found to be a rich tool in enhancing the young learner’s development of aesthetic, numeric and linguistic literacies in gainful interplay. A field study in preschool teacher education is reviewed, including a mapping of Alan Bishop’s [2] mathematical activities in doing art work, and an interpretation of the work model in line with John Dewey’s [5] and Gert Biesta’s [1] thinking on art as experience and art as education.
Publisher
Tessellations PublishingParent publication ISBN
978-1-938664-36-6Conference
Bridges world conferenceIs part of publication
Proceedings of Bridges 2020 : Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, CultureISSN Search the Publication Forum
1099-6702Keywords
Original source
http://archive.bridgesmathart.org/2020/bridges2020-313.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/41628193
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ... -
Art as a path to language : art-base language learning and the development of language awareness
Lähteelä, Johanna; Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2021) -
Esteettinen metsä : näkökulmia ympäristöherkkyyteen ja sen merkitykseen metsäsuhteelle
Vaittinen, Asta (2017)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on selvittää mitä ympäristöherkkyys esteettisen ympäristökasvatuksen kontekstissa tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä voi olla ihmisen metsäsuhteen rakentamiselle ja lujittamiselle. ... -
Eettinen henkilöstön kehittäminen luovuutta tukemassa
Collin, Kaija; Lemmetty, Soila (Henkilöstöjohdon ryhmä – HENRY ry, 2018)Henkilöstön kehittämisen (HRD) rooli muuttuu samaan tahtiin työelämän nopeiden muutosten kanssa. Erityisesti tietointensiivisessä työssä oppiminen korostuu digitalisaation ja teknologioiden jatkuvan kehittymisen seurauksena. ... -
Transformacije vsakdanjosti : družbena estetika otroštva
von Bonsdorff, Pauline (Zalozba Z R C; Slovenska Akademija Znanosti in Umetnosti, 2015)One of the differences between art and everyday life as generally conceived at least in the West is that while art tends to strive towards novelty, uniqueness and individuality, the aesthetics of the everyday is characterized ...