Organisaatiokulttuurin tutkimus asiakaspalveluyrityksessä
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kohdeyrityksen henkilöstön kokemuksia organisaatiokulttuurin eri osa-alueista ja muodostaa kokonaisvaltainen käsitys sen tämänhetkisestä tilasta. Lisäksi tavoitteena on selvittää organisaatiokulttuurin mahdollisia kehityskohteita. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Organisaatiokulttuuria tutkittiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, jotta tutkittavasta ilmiöstä saatiin mahdollisimman monipuolista tietoa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin asiakaspalvelualalla toimivasta yrityksestä, joka toimi neljällä paikkakunnalla Suomessa. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2018. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin kohdeyrityksessä toteutetulla henkilöstökyselyllä, jossa kohderyhmänä olivat työntekijät, esimiehet ja asiantuntijat. Kvantitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin tilastollisia menetelmiä, kuten t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joiden kohderyhmänä olivat työntekijät ja esimiehet. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksessa havaittiin, että henkilöstö kokee organisaatiokulttuurin pääasiassa heidän oman toimipisteensä ja lähityöyhteisönsä tasolla eikä koko yrityksen yhteistä organisaatiokulttuuria koeta olevan. Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeyrityksen toiminnan hajanaisuus sekä kohdeyrityksessä tapahtunut liiketoimintakauppa vaikuttavat organisaatiokulttuurin muodostumiseen. Tulosten mukaan kohdeyrityksen toimipisteissä on omia alakulttuureita, joissa toimitaan omanlaisten toimintamallien mukaan. Tutkimuksessa nousi esille useita kehityskohteita, joista keskeisimmät ovat viestintä ja tiedonkulku sekä yhtenäisen organisaatiokulttuurin kehittäminen. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että viestinnän parantamisella, toimintatapojen yhdenmukaistamisella sekä organisaatiokulttuurin kehittämisellä voidaan vaikuttaa positiivisesti lukuisiin asioihin kohdeyrityksessä, esimerkiksi yhteisöllisyyden parantumiseen, sitoutumisen kasvamiseen ja vaihtuvuuden pienenemiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestinnän rooli organisaatiokulttuurin rakentamisessa fuusion jälkeen : case Valtori
Kumpulainen, Kati (2016)Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion ... -
Yhdenvertaisen organisaatiokulttuurin tukeminen viestinnässä ja vuorovaikutuksessa : tapaustutkimus Yleisradiolla
Kärkkäinen, Vilma; Vihro, Heta (2022)Tämä viestinnän maisterintutkielma on Yleisradioon keskittyvä tutkimusraportti, ja sen tavoitteena on kuvata miten Ylellä merkityksennetään monimuotoisuutta sekä kuvata ja ymmärtää organisaation jäsenten käsityksiä siitä, ... -
Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään
Kenakkala, Nina (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää ... -
Organisaatiokulttuurin yhteys positiiviseen työntekijäkokemukseen
Huuskonen, Netta (2022)Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata miten työntekijät käsittävät positiiviset työntekijäkokemukset ja millaiset organisaatiokulttuurit koetaan niitä vahvistavina. Tutkimustavoite pyrittiin saavuttamaan tarkastelemalla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.