University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Organisaatiokulttuurin tutkimus asiakaspalveluyrityksessä

Icon
848.7Kb

Authors
Helvola, Jenni
Date
2020
Discipline
JohtaminenManagement and Leadership
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kohdeyrityksen henkilöstön kokemuksia organisaatiokulttuurin eri osa-alueista ja muodostaa kokonaisvaltainen käsitys sen tämänhetkisestä tilasta. Lisäksi tavoitteena on selvittää organisaatiokulttuurin mahdollisia kehityskohteita. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Organisaatiokulttuuria tutkittiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, jotta tutkittavasta ilmiöstä saatiin mahdollisimman monipuolista tietoa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin asiakaspalvelualalla toimivasta yrityksestä, joka toimi neljällä paikkakunnalla Suomessa. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2018. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin kohdeyrityksessä toteutetulla henkilöstökyselyllä, jossa kohderyhmänä olivat työntekijät, esimiehet ja asiantuntijat. Kvantitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin tilastollisia menetelmiä, kuten t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joiden kohderyhmänä olivat työntekijät ja esimiehet. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksessa havaittiin, että henkilöstö kokee organisaatiokulttuurin pääasiassa heidän oman toimipisteensä ja lähityöyhteisönsä tasolla eikä koko yrityksen yhteistä organisaatiokulttuuria koeta olevan. Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeyrityksen toiminnan hajanaisuus sekä kohdeyrityksessä tapahtunut liiketoimintakauppa vaikuttavat organisaatiokulttuurin muodostumiseen. Tulosten mukaan kohdeyrityksen toimipisteissä on omia alakulttuureita, joissa toimitaan omanlaisten toimintamallien mukaan. Tutkimuksessa nousi esille useita kehityskohteita, joista keskeisimmät ovat viestintä ja tiedonkulku sekä yhtenäisen organisaatiokulttuurin kehittäminen. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että viestinnän parantamisella, toimintatapojen yhdenmukaistamisella sekä organisaatiokulttuurin kehittämisellä voidaan vaikuttaa positiivisesti lukuisiin asioihin kohdeyrityksessä, esimerkiksi yhteisöllisyyden parantumiseen, sitoutumisen kasvamiseen ja vaihtuvuuden pienenemiseen. ...
Keywords
sitoutuneisuus yhteisöllisyys ilmapiiri organisaatiokulttuuri tapaustutkimus viestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007165343

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Viestinnän rooli organisaatiokulttuurin rakentamisessa fuusion jälkeen : case Valtori 

    Kumpulainen, Kati (2016)
    Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion ...
  • Organisaatiokulttuurin viestinnän ja ihmisläheisyyden yhteydet työn stressitekijöihin : vertaileva tutkimus kahdessa organisaatiossa 

    Partanen, Maija (2007)
  • Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään 

    Kenakkala, Nina (2018)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää ...
  • Perhemyönteisen organisaatiokulttuurin yhteys organisaatiopohjaiseen itsetuntoon : vertaileva tutkimus kolmessa organisaatiossa 

    Toivonen, Ulla (2006)
  • Organisaatiokulttuurin ja johtajuusidentiteetin merkitys matriisiorganisaatiomuutoksessa : case-tutkimus 

    Varis, Keijo (Jyväskylän yliopisto, 2012)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre