Viestinnän rooli organisaatiokulttuurin rakentamisessa fuusion jälkeen : case Valtori
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä
tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän
näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori,
joka perustettiin alkuvuonna 2014. Kesään 2016 mennessä työskenteli yhteensä
noin 1 100 henkeä 42 eri paikkakunnalla ympäri Suomea.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota konkreettisia kehitysehdotuksia kohdeorganisaation
viestinnän kehittämiseen sekä selvittää, miten viestinnällä voidaan tukea yhteisöllisen
organisaatiokulttuurin tukemista. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1.
Miten yhteisöllisen organisaatiokulttuurin rakentumista voidaan tukea fuusion jälkeen? 2. Miten
organisaatiokulttuurin muutoksesta pitäisi viestiä, jotta muutokseen sopeutuminen olisi
helpompaa? 3. Millainen muutosjohtaminen ja -viestintä tukee muutoksen läpivientiä?
Tutkimuksen aineisto kerättiin henkilöstön sekä johdon teemahaastatteluilla ja aineisto
analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatteluihin osallistui yhteensä
13 valtorilaista. Tulosten mukaan yhteisöllisyyden keskiössä ovat Valtorin arvot,
jotka tulisi saada käytäntöön mahdollisimman pian. Viestinnällisin keinoin tulisi
pyrkiä pääsemään eroon Helsinki-keskeisyydestä ja nostamaan esiin organisaationa
tehtyjä onnistumisia. Tärkeänä nousi esiin myös ”siiloutumisen” purkaminen: valtorilaiset
tulisi saada parempaan vuorovaikutukseen myös yksikkörajojen yli. Tutkimuksessa
selvisi myös, että valtorilaisille työyhteisö tarkoittaa omaa tiimiä tai oman paikkakunnan
henkilöstöä – ei koko Valtoria.
Tutkimuksella saatiin tietoa erityisesti julkishallinnon organisaatioiden fuusioiden
jälkeisistä mahdollisista viestinnällisistä haasteista sekä organisaatiokulttuurin rakentamisesta
yhtenäisemmäksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sisäisen viestinnän rooli organisaatiokulttuurin muutoksessa
Erkkilä, Taina (2013)Työyhteisöviestinnän rooli on tärkeä nykytyöyhteisössä. Sillä motivoidaan ja sitoutetaan henkilöstöä, se on tärkeä osa jokaisen johtajan ja esimiehen päivittäistä työtä ja sillä luodaan pohja yhteiselle kult-tuurille ja ... -
Organisaatiokulttuurin tutkimus asiakaspalveluyrityksessä
Helvola, Jenni (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kohdeyrityksen henkilöstön kokemuksia organisaatiokulttuurin eri osa-alueista ja muodostaa kokonaisvaltainen käsitys sen tämänhetkisestä tilasta. Lisäksi tavoitteena on ... -
Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään
Kenakkala, Nina (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää ... -
"Voisko ensin ottaa helpomman kysymyksen?" : eettisen organisaatiokulttuurin diskurssit suomalaisissa asiantuntijaorganisaatioissa
Kuula, Maria (2015)Tämä tutkimus pyrki kuvailemaan eettistä organisaatiokulttuuria ja lisäämään ymmärrystä siitä. Tutkimuksen käytännöllisenä tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, kuinka eettistä johtamista voidaan parantaa. Teoreettisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.