University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Viestinnän rooli organisaatiokulttuurin rakentamisessa fuusion jälkeen : case Valtori

Thumbnail
View/Open
779.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kumpulainen, Kati
Date
2016
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, joka perustettiin alkuvuonna 2014. Kesään 2016 mennessä työskenteli yhteensä noin 1 100 henkeä 42 eri paikkakunnalla ympäri Suomea. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota konkreettisia kehitysehdotuksia kohdeorganisaation viestinnän kehittämiseen sekä selvittää, miten viestinnällä voidaan tukea yhteisöllisen organisaatiokulttuurin tukemista. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Miten yhteisöllisen organisaatiokulttuurin rakentumista voidaan tukea fuusion jälkeen? 2. Miten organisaatiokulttuurin muutoksesta pitäisi viestiä, jotta muutokseen sopeutuminen olisi helpompaa? 3. Millainen muutosjohtaminen ja -viestintä tukee muutoksen läpivientiä? Tutkimuksen aineisto kerättiin henkilöstön sekä johdon teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 valtorilaista. Tulosten mukaan yhteisöllisyyden keskiössä ovat Valtorin arvot, jotka tulisi saada käytäntöön mahdollisimman pian. Viestinnällisin keinoin tulisi pyrkiä pääsemään eroon Helsinki-keskeisyydestä ja nostamaan esiin organisaationa tehtyjä onnistumisia. Tärkeänä nousi esiin myös ”siiloutumisen” purkaminen: valtorilaiset tulisi saada parempaan vuorovaikutukseen myös yksikkörajojen yli. Tutkimuksessa selvisi myös, että valtorilaisille työyhteisö tarkoittaa omaa tiimiä tai oman paikkakunnan henkilöstöä – ei koko Valtoria. Tutkimuksella saatiin tietoa erityisesti julkishallinnon organisaatioiden fuusioiden jälkeisistä mahdollisista viestinnällisistä haasteista sekä organisaatiokulttuurin rakentamisesta yhtenäisemmäksi. ...
Keywords
organisaatiokulttuuri viestintä muutosviestintä yhteisöllisyys organisaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612155115

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25556]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sisäisen viestinnän rooli organisaatiokulttuurin muutoksessa 

    Erkkilä, Taina (2013)
    Työyhteisöviestinnän rooli on tärkeä nykytyöyhteisössä. Sillä motivoidaan ja sitoutetaan henkilöstöä, se on tärkeä osa jokaisen johtajan ja esimiehen päivittäistä työtä ja sillä luodaan pohja yhteiselle kult-tuurille ja ...
  • Organisaatiokulttuurin viestinnän ja ihmisläheisyyden yhteydet työn stressitekijöihin : vertaileva tutkimus kahdessa organisaatiossa 

    Partanen, Maija (2007)
  • Organisaatiokulttuurin tutkimus asiakaspalveluyrityksessä 

    Helvola, Jenni (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kohdeyrityksen henkilöstön kokemuksia organisaatiokulttuurin eri osa-alueista ja muodostaa kokonaisvaltainen käsitys sen tämänhetkisestä tilasta. Lisäksi tavoitteena on ...
  • Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään 

    Kenakkala, Nina (2018)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää ...
  • "Voisko ensin ottaa helpomman kysymyksen?" : eettisen organisaatiokulttuurin diskurssit suomalaisissa asiantuntijaorganisaatioissa 

    Kuula, Maria (2015)
    Tämä tutkimus pyrki kuvailemaan eettistä organisaatiokulttuuria ja lisäämään ymmärrystä siitä. Tutkimuksen käytännöllisenä tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, kuinka eettistä johtamista voidaan parantaa. Teoreettisessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre