Yhdenvertaisen organisaatiokulttuurin tukeminen viestinnässä ja vuorovaikutuksessa : tapaustutkimus Yleisradiolla
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä viestinnän maisterintutkielma on Yleisradioon keskittyvä tutkimusraportti, ja sen tavoitteena on
kuvata miten Ylellä merkityksennetään monimuotoisuutta sekä kuvata ja ymmärtää organisaation
jäsenten käsityksiä siitä, miten viestinnässä voidaan tukea yhdenvertaisuutta edistävän
organisaatiokulttuurin rakentumista. Tutkielma perustuu premissille, jonka mukaan yhdenvertaisuutta
voidaan tukea tunnistamalla monimuotoisuutta. Tutkielman teoreettinen viitekehys on konstitutiivinen
näkökulma organisaatioiden viestintään (Communicative Constitution of Organizations).
Tutkielmassa käytettiin kolmenlaista aineistoa ja kahdenlaista analyysimenetelmää. Aineistoina
käytettiin siis 1) Ylen toimintaa ohjaavia asiakirjoja (Strategia ja Tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnitelma), 2) monimuotoisuuden parissa työskentelevien asiantuntijoiden
ryhmähaastattelua sekä 3) esihenkilötehtävissä työskentelevien yksilöhaastatteluita. Sekä asiakirja-aineistolle että ryhmähaastattelulle tehtiin diskurssianalyysit, joissa tunnistettiin
monimuotoisuusdiskursseja. Ryhmähaastattelulle sekä yksilöhaastatteluille tehtiin puolestaan
sisällönanalyysit, joilla pyrittiin ymmärtämään kuinka yhdenvertaista organisaatiokulttuuria olisi
mahdollista tukea.
Tulosten mukaan Ylen todetaan kuuluvan kaikille, mutta erityisesti kaikille suomalaisille. Halu lisätä
tietoa monimuotoisuudesta, ja tällä tavoin kehittää yhdenvertaisuutta, korostuu. Mielenkiintoista on
miten haastateltavat tietyssä tilanteessa tunnistavat oman monimuotoisuutensa, vaikka pääsääntöisesti
monimuotoisuus nähtiin itsestä erillisenä asiana, joka liitettiin muihin ihmisiin ja ryhmiin – yleensä
erilaisuuden kautta. Ylen sisältöjen ja henkilöstön monimuotoisuuden koetaan olevan vahvasti
yhteenkietoutuneita. Tarve lisätä henkilöstön monimuotoisuutta nähdään olevan seurausta tarpeesta
luoda aiempaa monimuotoisempaa sisältöä.
Tuloksissa organisaatiokulttuurin olemus nähdään sekä muuttumattomana, että paikoittain dynaamisena
ja vuorovaikutuksessa rakentuvana. Yhdenvertaisen organisaatiokulttuurin rakentaminen koetaan olevan
erityisesti johdon konkreettisista toimista riippuvaista, niin rakenteiden kuin arjen vuorovaikutuksen
tasolla. Vaikka Ylen organisaatiorakenne nähdään hierarkkisena ja johdon vastuuta
organisaatiokulttuurin kehityksessä korostetaan, samanaikaisesti uusilla työntekijöillä koetaan olevan
myös valtaa organisaatiokulttuurin muutoksessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Organisaatiokulttuurin yhteys positiiviseen työntekijäkokemukseen
Huuskonen, Netta (2022)Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata miten työntekijät käsittävät positiiviset työntekijäkokemukset ja millaiset organisaatiokulttuurit koetaan niitä vahvistavina. Tutkimustavoite pyrittiin saavuttamaan tarkastelemalla ... -
Tuen merkitykset potilaan ja hoitajan vuorovaikutuksessa
Mikkola, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2006)Leena Mikkola tutki väitöskirjassaan potilaan ja hoitajan välistä vuorovaikutusta ja tuen merkityksiä. Mikkola selvitti tuen erityispiirteitä, jotka liittyvät potilaan ja hoitajan väliseen suhteeseen sekä osastohoitoon.– ... -
Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään
Kenakkala, Nina (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää ... -
Viestinnän rooli organisaatiokulttuurin rakentamisessa fuusion jälkeen : case Valtori
Kumpulainen, Kati (2016)Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion ... -
Organisaatiokulttuurin tutkimus asiakaspalveluyrityksessä
Helvola, Jenni (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kohdeyrityksen henkilöstön kokemuksia organisaatiokulttuurin eri osa-alueista ja muodostaa kokonaisvaltainen käsitys sen tämänhetkisestä tilasta. Lisäksi tavoitteena on ...