Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään

Thumbnail
Katso/Avaa
1.7 Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Kenakkala, Nina
Päivämäärä
2018
Oppiaine
Viestinnän johtaminenCorporate Communication

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää organisaatiokulttuurin tilaa sisäisen kumppanuuden elementtien avulla. Tutkimuksella selvitettiin, mitä olivat henkilöstön kokemukset tähän mennessä tehdystä strategiaviestinnästä ja mitä näkemyksiä henkilöstöllä oli siitä. Tietoa kerättiin myös organisaatiokulttuurista ja sen kehittämisestä. Tähän hyödynnettiin sisäisen kumppanuuden elementtejä, joita olivat mm. sitoutuminen, luottamus ja kannustavuus. Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu muutoksen, muutoksen johtamisen, muutosviestinnän ja organisaatiokulttuuriin keskittyvästä tutkimuskirjallisuudesta. Tämä tutkimus on tapaustutkimus,jonka avulla pyrittiin kuvailemaan strategiaviestinnän kehityspisteitä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin survey -kyselytutkimuksen avulla. Kvantitatiiviseen tutkimukseen sisältyi myös kvalitatiivisia elementtejä. Kyselyyn vastasi 76 henkilöä. Aineiston kvantitatiivinen osa analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja siitä tehtiin tilastollista analyysia. Kvalitatiivisen osan analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua. Tulokset osoittavat, että korkeammilla organisaatiotasoilla työskentelevät kokivat tietävänsä strategiasta enemmän ja olivat saatuun tiedon määrään tyytyväisempiä kuin muut vastaajat. Organisaatiolta kaivattiin enemmän avoimuutta, osallistamista ja läpinäkyvyyttä. Osa henkilöstöstä koki pulaa luottamuksesta ja piti tärkeänä, että johto toimisi muutoksen esimerkkinä. Organisaatiossa ei juurikaan ilmennyt sisäistä kumppanuutta. Tuloksista on havaittavissa, että sisäistä kumppanuutta ilmenee vain oman tiimin sisällä. Tulosten perusteella tapausorganisaation tulee lisätä vuorovaikutusta, avoimuutta ja henkilöstön osallistamista. Organisaation tulee keskittyä myös luottamuksen lisäämiseen. Tutkimukseen laatuun ja yleistettävyyteen vaikutti pieni otanta, sekä tutkijan oma tulkinta. Luotettavuutta parannettiin avoimella ja yksityiskohtaisella kuvailulla. ...
Asiasanat
sisäinen kumppanuus muutos muutosviestintä organisaatiokulttuuri
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805022414

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Sisäisen viestinnän rooli organisaatiokulttuurin muutoksessa 

    Erkkilä, Taina (2013)
    Työyhteisöviestinnän rooli on tärkeä nykytyöyhteisössä. Sillä motivoidaan ja sitoutetaan henkilöstöä, se on tärkeä osa jokaisen johtajan ja esimiehen päivittäistä työtä ja sillä luodaan pohja yhteiselle kult-tuurille ja ...
  • Viestinnän rooli organisaatiokulttuurin rakentamisessa fuusion jälkeen : case Valtori 

    Kumpulainen, Kati (2016)
    Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion ...
  • Organisaatiokulttuurin viestinnän ja ihmisläheisyyden yhteydet työn stressitekijöihin : vertaileva tutkimus kahdessa organisaatiossa 

    Partanen, Maija (2007)
  • Yhdenvertaisen organisaatiokulttuurin tukeminen viestinnässä ja vuorovaikutuksessa : tapaustutkimus Yleisradiolla 

    Kärkkäinen, Vilma; Vihro, Heta (2022)
    Tämä viestinnän maisterintutkielma on Yleisradioon keskittyvä tutkimusraportti, ja sen tavoitteena on kuvata miten Ylellä merkityksennetään monimuotoisuutta sekä kuvata ja ymmärtää organisaation jäsenten käsityksiä siitä, ...
  • Yrityksen sisäistä viestintää kehittämään : kuvaileva tapaustutkimus yrityksen sisäisen viestinnän edellytyksistä ja kehittämistarpeista 

    Paajanen, Petra (2000)
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre