dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Männistö, Marjo | |
dc.date.accessioned | 2020-07-13T05:21:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-13T05:21:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71127 | |
dc.description.abstract | Kielet ja kulttuurit nivoutuvat läheisesti yhteen, joten myös kulttuuriin liittyvät sisällöt ovat osa kielten opetusta, ja sitä kautta ne ovat osa myös opetuksessa käytettäviä oppikirjoja ja muita materiaaleja.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää englannin kielen oppikirjaa kiinnittäen huomiota erityisesti kulttuuriaiheisiin tekstiin ja kuviin tavoitteena saada selville, ovatko erilaiset etniset vähemmistöryhmät edustettuina oppikirjojen kulttuuriaiheisissa teksteissä ja kuvissa, ja jos ovat, mitä nämä vähemmistöryhmät ovat. Tutkimukseni metodi on laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimukseni osoitti, että etniset vähemmistöryhmät ovat edustettuina kuvissa sekä alakoulun että yläkoulun englannin tekstikirjoissa, mutta vähemmän kuin enemmistöryhmät, joten tasapuolisesta esiintymisestä ei voida puhua. Lisäksi selvisi, että vähemmistöryhmiä tai heidän kulttuuria koskevia tekstejä on vain vähän, ja oppikirjoissa voisi olla enemmän johdattelua sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen esimerkiksi johdattelemalla sellaisiin aiheisiin kuten rasismi ja syrjintä.
Tällaisen kriittisen näkökulman puuttuessa opettajalle jää vastuu siitä, että kulttuuriaiheita käsiteltäessä otettaisiin huomioon pintaa syvemmältä löytyviä aiheita, ja tuotaisiin myös kulttuurien erilaisuutta ja dynaamista luonnetta enemmän esille. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.title | The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202007135294 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | vähemmistöt | |
dc.subject.yso | content analysis | |
dc.subject.yso | representation (mental objects) | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | culture | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | minorities | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |