Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorMännistö, Marjo
dc.date.accessioned2020-07-13T05:21:05Z
dc.date.available2020-07-13T05:21:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71127
dc.description.abstractKielet ja kulttuurit nivoutuvat läheisesti yhteen, joten myös kulttuuriin liittyvät sisällöt ovat osa kielten opetusta, ja sitä kautta ne ovat osa myös opetuksessa käytettäviä oppikirjoja ja muita materiaaleja. Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää englannin kielen oppikirjaa kiinnittäen huomiota erityisesti kulttuuriaiheisiin tekstiin ja kuviin tavoitteena saada selville, ovatko erilaiset etniset vähemmistöryhmät edustettuina oppikirjojen kulttuuriaiheisissa teksteissä ja kuvissa, ja jos ovat, mitä nämä vähemmistöryhmät ovat. Tutkimukseni metodi on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimukseni osoitti, että etniset vähemmistöryhmät ovat edustettuina kuvissa sekä alakoulun että yläkoulun englannin tekstikirjoissa, mutta vähemmän kuin enemmistöryhmät, joten tasapuolisesta esiintymisestä ei voida puhua. Lisäksi selvisi, että vähemmistöryhmiä tai heidän kulttuuria koskevia tekstejä on vain vähän, ja oppikirjoissa voisi olla enemmän johdattelua sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen esimerkiksi johdattelemalla sellaisiin aiheisiin kuten rasismi ja syrjintä. Tällaisen kriittisen näkökulman puuttuessa opettajalle jää vastuu siitä, että kulttuuriaiheita käsiteltäessä otettaisiin huomioon pintaa syvemmältä löytyviä aiheita, ja tuotaisiin myös kulttuurien erilaisuutta ja dynaamista luonnetta enemmän esille.fi
dc.format.extent40
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL
dc.titleThe presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007135294
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysovähemmistöt
dc.subject.ysocontent analysis
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoculture
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysominorities
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot