The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
Abstract
Kielet ja kulttuurit nivoutuvat läheisesti yhteen, joten myös kulttuuriin liittyvät sisällöt ovat osa kielten opetusta, ja sitä kautta ne ovat osa myös opetuksessa käytettäviä oppikirjoja ja muita materiaaleja.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää englannin kielen oppikirjaa kiinnittäen huomiota erityisesti kulttuuriaiheisiin tekstiin ja kuviin tavoitteena saada selville, ovatko erilaiset etniset vähemmistöryhmät edustettuina oppikirjojen kulttuuriaiheisissa teksteissä ja kuvissa, ja jos ovat, mitä nämä vähemmistöryhmät ovat. Tutkimukseni metodi on laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimukseni osoitti, että etniset vähemmistöryhmät ovat edustettuina kuvissa sekä alakoulun että yläkoulun englannin tekstikirjoissa, mutta vähemmän kuin enemmistöryhmät, joten tasapuolisesta esiintymisestä ei voida puhua. Lisäksi selvisi, että vähemmistöryhmiä tai heidän kulttuuria koskevia tekstejä on vain vähän, ja oppikirjoissa voisi olla enemmän johdattelua sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen esimerkiksi johdattelemalla sellaisiin aiheisiin kuten rasismi ja syrjintä.
Tällaisen kriittisen näkökulman puuttuessa opettajalle jää vastuu siitä, että kulttuuriaiheita käsiteltäessä otettaisiin huomioon pintaa syvemmältä löytyviä aiheita, ja tuotaisiin myös kulttuurien erilaisuutta ja dynaamista luonnetta enemmän esille.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007135294Käytä tätä linkitykseen.
Language
English