Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäättä, Sami
dc.contributor.advisorVasalampi, Kati
dc.contributor.authorTavinen, Bettina
dc.contributor.authorVihola, Emmi
dc.date.accessioned2020-06-29T04:21:00Z
dc.date.available2020-06-29T04:21:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70947
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastelimme, ennakoiko kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Tutkimme myös, ennakoiko ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä eri tavoin tytöille kuin pojille. Lisäksi tutkimme, suojaako vertaisten tuki koulutuksen keskeyttämisriskiltä niitä opiskelijoita, joilla oli kuudennella luokalla arvioitu olevan ulkoista ongelmakäyttäytymistä. Tutkimus on osa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hanketta, joka puolestaan on jatkoa Alkuportaat seurantatutkimukselle. Aineisto on kerätty vuonna 2012 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla ja syksyllä 2018 opiskelijoiden ollessa toisen asteen kolmannella luokalla. Lopulliseen aineistoon kuului 750 (tyttöjä 56%, poikia 44%) opiskelijaa neljältä eri paikkakunnalta. Opiskelijoista suurin osa opiskeli joko ammattikoulussa tai lukiossa. Ulkoista ongelmakäyttäytymistä ja vertaisilta saatua tukea mitattiin itsearviointilomakkeilla. Tieto koulutuksen keskeyttämisriskistä saatiin puolestaan yhdistämällä rekisteritieto tavoiteajassa valmistumisesta ja oma arvio opintojen edistymisestä. Tulokset osoittivat, että jo kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen ennakoi koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Lisäksi havaitsimme, että ulkoinen ongelmakäyttäytyminen ei ennakoinut koulutuksen keskeyttämisriskiä eri tavoin tytöille kuin pojille. Tulokset osoittivat myös, että vertaisilta saatu tuki itsessään suojasi opiskelijoita koulutuksen keskeyttämisriskiltä. Vertaisilta saatu tuki ei muuntanut varhaisen ulkoisen ongelmakäyttäytymisen ja koulutuksen keskeyttämisriskin välistä yhteyttä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että jo varhain tunnistamalla ja puuttumalla ulkoiseen ongelmakäyttäytymiseen voitaisiin ennaltaehkäistä koulutuksen keskeyttämistä toisella asteella. Lisäksi tukemalla opiskelijoiden myönteisten vertaissuhteiden kehittymistä olisi mahdollista vaikuttaa siihen, että opiskelijat saattaisivat toisen asteen koulutuksensa loppuun asti.fi
dc.format.extent38
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulupudokkuus
dc.subject.otherkoulutuksen keskeyttämisriski
dc.subject.otherseurantatutkimus
dc.subject.otherulkoinen ongelmakäyttäytyminen
dc.subject.othervertaisten tuki
dc.titleUlkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006295133
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysokoulupudokkaat
dc.subject.ysoongelmakäyttäytyminen
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot