University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä

Thumbnail
View/Open
488.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tavinen, Bettina |
Vihola, Emmi
Date
2020
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkastelimme, ennakoiko kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Tutkimme myös, ennakoiko ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä eri tavoin tytöille kuin pojille. Lisäksi tutkimme, suojaako vertaisten tuki koulutuksen keskeyttämisriskiltä niitä opiskelijoita, joilla oli kuudennella luokalla arvioitu olevan ulkoista ongelmakäyttäytymistä. Tutkimus on osa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hanketta, joka puolestaan on jatkoa Alkuportaat seurantatutkimukselle. Aineisto on kerätty vuonna 2012 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla ja syksyllä 2018 opiskelijoiden ollessa toisen asteen kolmannella luokalla. Lopulliseen aineistoon kuului 750 (tyttöjä 56%, poikia 44%) opiskelijaa neljältä eri paikkakunnalta. Opiskelijoista suurin osa opiskeli joko ammattikoulussa tai lukiossa. Ulkoista ongelmakäyttäytymistä ja vertaisilta saatua tukea mitattiin itsearviointilomakkeilla. Tieto koulutuksen keskeyttämisriskistä saatiin puolestaan yhdistämällä rekisteritieto tavoiteajassa valmistumisesta ja oma arvio opintojen edistymisestä. Tulokset osoittivat, että jo kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen ennakoi koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Lisäksi havaitsimme, että ulkoinen ongelmakäyttäytyminen ei ennakoinut koulutuksen keskeyttämisriskiä eri tavoin tytöille kuin pojille. Tulokset osoittivat myös, että vertaisilta saatu tuki itsessään suojasi opiskelijoita koulutuksen keskeyttämisriskiltä. Vertaisilta saatu tuki ei muuntanut varhaisen ulkoisen ongelmakäyttäytymisen ja koulutuksen keskeyttämisriskin välistä yhteyttä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että jo varhain tunnistamalla ja puuttumalla ulkoiseen ongelmakäyttäytymiseen voitaisiin ennaltaehkäistä koulutuksen keskeyttämistä toisella asteella. Lisäksi tukemalla opiskelijoiden myönteisten vertaissuhteiden kehittymistä olisi mahdollista vaikuttaa siihen, että opiskelijat saattaisivat toisen asteen koulutuksensa loppuun asti. ...
Keywords
koulupudokkuus koulutuksen keskeyttämisriski seurantatutkimus ulkoinen ongelmakäyttäytyminen vertaisten tuki koulupudokkaat ongelmakäyttäytyminen toisen asteen koulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006295133

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä 

    Mattila, Rosanna; Miettinen, Katri (2021)
    Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, onko ulkoisten käytösoireiden kehityksellä 6., 7. ja 9. luokan aikana yhteyttä toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin. Toiseksi sen tarkoitus oli selvittää, ...
  • Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa 

    Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ...
  • Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa 

    Tahkola, Leena (2018)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, ...
  • Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteydet toisen asteen koulupudokkuusriskiin 

    Mäkelä, Eeva; Niittyharju, Suvi (2022)
    Tässä tutkimuksessa tavoitteenamme oli tarkastella akateemisen kimmoisuuden sekä vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteyksiä toisen asteen opiskelijoiden koulupudokkuusriskiin. Akateemisella kimmoisuudella on aiemmin ...
  • Opiskeleva Keski-Uusimaa : toisen asteen koulutuksen kehittäminen Kuuma-kunnissa ja Sipoossa 

    Volanen, Matti Vesa (Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Tämä raportti on kolmas sarjassa, jossa olen tarkastellut toisen asteen koulutuksen kehittämistä alueellisesta näkökulmasta. Ensimmäinen tutkimus Opiskeleva Jyväskylän seutu kohdentui kasvavan ja yhteistyöhakuisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre