Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorKoskinen, Erika
dc.date.accessioned2020-06-26T07:11:59Z
dc.date.available2020-06-26T07:11:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70944
dc.description.abstractDigitaalisessa ympäristössä organisaatiot pystyvät tuottamaan entistä kohdennetumpia ja monipuolisempia sisältöjä, joiden avulla voidaan tukea sidosryhmien sitoutumista organisaatioon. Akateemisessa tutkimuksessa sitoutuminen on yhdistetty lukuisiin positiivisiin seurauksiin sekä yksilö- että organisaatiotasolla. Viime vuosikymmenten aikana sen tarkastelu onkin noussut keskeiseksi osaksi markkinoinnin ja viestinnän tutkimuskenttää. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, millainen merkitys digitaalisilla sisällöillä on Maavoimien kriisinhallintatehtävien viestinnässä. Tutkimus pyrki selvittämään, millaiset sisällöt tukevat kriisinhallintatehtävistä kiinnostuneiden sitoutumista Maavoimien viestintään ja tätä kautta tehtäviin hakeutumiseen. Aihetta lähestyttiin tarkastelemalla, millaisia sitoutumista tukevia ominaisuuksia Maavoimat on käyttänyt sisällöissään, mikä on sisältöjen merkitys kriisinhallintatehtäviin hakeville ja millaista heille arvokas sisältö on. Tutkimusta varten kerättiin Maavoimien Facebook- ja Twitter-tileiltä 65 kriisihallintaa käsittelevää postausta ja haastateltiin seitsemää kriisinhallintatehtäviin hakenutta henkilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että Maavoimien sisällöt tukevat sitoutumista pääasiassa tiedon tarjoamisen ja visuaalisuuden keinoin, kun taas vuorovaikutteisten ominaisuuksien käyttö sisällöissä on vähäistä. Tutkimuksen perusteella sisältöjen kuluttamista ohjaavat tietoon, identiteettiin ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvät motiivit. Sisältöjen merkitys tiedonlähteenä osoittautui tutkimuksessa erityisen vahvaksi. Toisaalta tutkimus antoi viitteitä siitä, että sisältöjen merkitys on hakijoille toissijainen verrattuna heidän lähipiirinsä kokemuksiin kriisinhallintatehtävistä. Tutkimuksen perusteella sisällön arvoa kriisinhallintatehtäviin hakeville määrittävät kanava, aihe, tietyt ominaispiirteet ja kulut-tamisen vaivattomuus. Hakijat arvostavat merkityksellisiä, kiinnostavia, todellisia ja ajantasaisia sisältöjä, jotka esitetään ytimekkäästi ja visuaalisesti ja voidaan kuluttaa vaivattomasti hakijoiden käyttämissä kanavissa.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersisällön kuluttaminen
dc.subject.othersotilaallinen kriisinhallinta
dc.titleMillaisiin sisältöihin sitoudutaan? : sisältöjen merkitys Maavoimien kriisinhallintatehtävien viestinnässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006265131
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokriisinhallinta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot