Luokkataustan ja yksilöllisten valintojen välimaastossa : millaisiin tekijöihin opiskeluun liittyvät valinnat ja kokemukset pohjautuvat?
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokkataustan vaikutusta opiskelua koskeviin valintoihin ja kokemuksiin. Lisäksi tarkoituksensa on tuoda esille, miten yksilölliset valinnat näkyvät valinnoissa ja kokemuksissa. Luokkataustan on todettu vaikuttavan edelleen nykypäivänä siihen, miten opiskelija kokee yliopistomaailman. Tutkielmassa kyseenalaistetaan nykyään paljon esillä olevaa ajattelua, että elämä olisi pelkästään itsestä kiinni. Tutkielmaa varten on kerätty haastatteluaineisto keväällä 2020 ja aineisto käsittää kuusi naista, jotka tekivät sillä hetkellä maisteriopintoja Jyväskylän yliopistossa. Naisten vanhemmilla ei ollut yliopistotaustaa, lukuun ottamatta yhtä vanhempaa. Tutkielman aihetta tarkastellaan Bourdieun pääomateorian avulla, mutta myös yksilöllistymisen käsitteen kautta. Haastattelut tehtiin teemahaastattelulle tyypillisin menetelmin ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkielman tulokset osoittavat, että luokkataustalla on ollut merkitystä siihen, miten ja minkälaisia valintoja on tehty opiskeluun liittyen. Lisäksi luokkataustalla on ollut vaikutusta siihen, millaiseksi opiskelu yliopistossa on koettu. Tuloksista voidaan myös päätellä, että yksilöllisillä valinnoilla on ollut merkitystä, mutta nämä valinnat eivät ole tapahtuneet aina vapaasta tahdosta. Lisäksi tulokset osoittavat, että valintoihin ja kokemuksiin on jossain määrin vaikuttanut varhaisella iällä peruskoulu ja yliopisto-opiskelujen aikana Kela.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ulkomaiset opiskelijat Suomessa : kokemuksia opiskelusta ja oppimisesta, elämästä ja erilaisuudesta
Taajamo, Matti (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
Sarkkinen, Kaisa (2011)Yliopisto-opintojen tavoitteista tärkeimmiksi voidaan nimetä tieto- ja ajatteluntavoitteet. Tutkimuksessa tarkasteltiin kasvifysiologian harjoitustyön vaikutusta yliopistoopiskelijoiden tietämisen tasoon sekä opiskelijoiden ... -
Akateemiset tekstitaidot ja tiedon rakentaminen lukupiirissä
Laakso, Hanna (2013)Tämän tutkimusen tarkoituksena oli selvittää, miten tiedon rakentaminen ilmenee opiskelijoiden kirjoittamissa lukupiiriraporteissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, erosiko tiedon rakentaminen ohjausta saaneiden ja ei ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.