Piilevän eriarvoisuuden raskas taakka : arkisia kokemuksia yhteiskuntaluokista
Historiallisesti yhteiskuntaluokkia on tarkasteltu erilaisista näkökulmista, ja niiden on myös sanottu 2000-luvulla lakanneen olemasta. Moninaisista lähestymistavoista huolimatta yhteiskunnalliset jakolinjat sekä ihmisten tai ryhmittymien asemat rakenteissa vaikuttavat yksilöiden elämään. Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen sosiaalisesti ja kulttuurisesti tuotettuja yhteiskuntaluokkia Jyväskylän yliopiston Pienituloisten arki ja sosiaaliturva palkkatyössä ja yrittäjänä -tutkimusprojektiin vuonna 2021 kerätyssä Töissä ja köyhä 2.0! -kirjoituspyyntöaineistossa. Tutkielmassani pyrin vastaamaan siihen, miten symbolisella tasolla käytäviä luokkakamppailuja sanoitetaan bourdieulais-skeggsiläisestä näkökulmasta. Tällöin keskeistä on luokan ymmärtäminen vallan, etuuksien sekä etuoikeuksien kautta.
Empiirisessä analyysissäni käytin menetelmänä laadullista sisällönanalyysiä sekä hyödynsin Beverley Skeggsin teoriassaan esittämiä näkemyksiä luokan tuottamisen mekanismeista, kuten arvon kirjaamisesta sekä kiinnittämisestä, ja ihmisten sekä ihmisryhmien ulossulkemisesta. Tutkimuskysymykseni tarkentavat analyyttisen katseen arkisiin yhteiskuntaluokan kokemuksiin, niihin liittyvien affektiivisten tilanteiden kuvauksiin sekä luokan materialisoitumiseen ruumiissa.
Tuloksissa esitän keskiluokkaisuuden esiintyvän erityisesti moraalisena, ulkopuolisuuden ja toiseuden kokemuksia tuottavana sosiaalisena konstruktiona. Havaintoni liitän aineistoni pohjalta elämäntapaan, asumiseen sekä kuluttamiseen, mutta myös luokan todeksi elämiseen arkisten kokemusten kautta. Aineistossani kokemus ”luokattomuudesta” kaiverretaan ruumiiseen erityisesti sairastavuutena, mutta myös luonnollistetun keskiluokkaisen estetisoinnin tavoittelemisen kautta. Kokemukset keski-luokkaisuuteen liittyvien sosiaalisten normistojen täyttämättömyydestä aiheuttavat yksilöille häpeää ja stressiä, joiden seuraukset ulottuvat mahdollisesti kauaskantoisestikin elämänkulkuun. Ihmisen oma kokemus arvottomuudesta vaikuttaa myös yhteiskunnallisen toiminnan mahdollisuuksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulutus ja yhteiskuntaluokka
Kalalahti, Mira; Silvennoinen, Heikki; Varjo, Janne; Vilkman, Minna (Tampere University Press, 2023)Yhteiskuntaluokka ja koulutusinstituutio kytkeytyvät monin tavoin toisiinsa. Yhtäältä koulutus oli alusta alkaen ylempien yhteiskuntaluokkien vallan ja etuoikeuksien legitimoija ja toisaalta alempiin yhteiskuntaluokkiin ... -
Koulutus suomalaisessa luokkatutkimuksessa : johdanto
Silvennoinen, Heikki; Varjo, Janne; Kalalahti, Mira (Tampere University Press, 2023) -
Eriarvoisuus ja luottamus 2000-luvun taitteen Suomessa : bourdieulainen näkökulma
Sanaksenaho, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Taloudelliset, kulttuuriset ja sosiaaliset resurssit jakautuvat Suomessa epätasaisesti. Suomalaiset sijoittuvat pääomiensa suhteen, niin pääomalajeittain kuin kaikkien pääomien kokonaisomistuksessa, eriarvoisiin asemiin, ... -
Eriarvoisuuden historia ja paluu sosiaalidemokratiaan
Luostari, Riku (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry; Jyväskylän Historiallinen Yhdistys ry, 2024) -
Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä
Juurenheimo, Jessi; Puikkonen, Riina (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaiden välinen eriarvoisuus ilmenee peruskoulun arjessa opettajien käsitysten mukaan. Lisäksi tutkimus selvitti, millaisia mahdollisuuksia eriarvoisuuden purkamiseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.