Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
Tekijät
Päivämäärä
2011Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Yliopisto-opintojen tavoitteista tärkeimmiksi voidaan nimetä tieto- ja ajatteluntavoitteet.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kasvifysiologian harjoitustyön vaikutusta yliopistoopiskelijoiden
tietämisen tasoon sekä opiskelijoiden ymmärryksen tasoa aihetta käsitelleen
kurssin lopussa. Tietäminen ja ymmärtäminen muodostavat tietotavoitteet, joiden pohjalta
ajatteluntavoitteet kehittyvät. Käytetty kasvifysiologian harjoitustyö pohjasi Wrightin &
Bonserin (1999) esittämään harjoitustyöhön, jossa tarkastellaan keinotekoisen herbivorian
indusoimaa puolustusreaktiota kasvissa. Harjoitustyötä kehitettiin Jyväskylän yliopiston
bio- ja ympäristötieteiden laitoksen BIOA110: Kasvi- ja eläinfysiologian perusteet -kurssin
käyttöön. Oppimiseen liittyvinä tutkimuskysymyksinä tarkasteltiin muuttuivatko
opiskelijoiden kasvien puolustautumiseen herbivoriaa vastaan liittyvät käsitteet määrältään
ja sisällöltään käytännön harjoitustyön seurauksena sekä millaisia oppimistuloksia
opiskelijat saavuttivat kurssin loppuun mennessä kasvien puolustautumiseen herbivoriaa
vastaan liittyen. Tutkimuskohteena oli Kasvi- ja eläinfysiologian perusteet -kurssille
keväällä 2010 osallistuneet opiskelijat. Opiskelijoiden käyttämien käsitteiden määrän ja
sisällön muutosta tarkasteltiin seitsemältätoista opiskelijalta ennen harjoitustyötä ja heti
sen jälkeen kerätyistä miellekartoista. Ymmärryksen tasoa kurssin lopussa tarkasteltiin
kahdeksalta opiskelijalta heidän tenttivastauksistaan. Opiskelijoiden käyttämien käsitteiden
määrä lisääntyi harjoitustyön tekemisen seurauksena ja niiden sisältö monipuolistui.
Kurssin lopussa opiskelijoiden oppimistulokset olivat monirakenteisen oppimisen tasolla ja
heidän ymmärryksensä oli irtonaista muistitietoa. Kandidaatin tutkinnon viitteellinen
ymmärryksen taso on yhden oppimistulostason havaittua tasoa ylempänä. Kolmantena
tutkimuskysymyksenä tutkittiin, toimiiko trikomipuolustusreaktio valituilla
kasvimateriaaleilla kurssiaikataulun asettamissa puitteissa. Tutkimus toteutettiin
ristikukkaisin (Brassicaceae) kuuluvilla sinapilla (Sinapsis alba L.), lantulla (Brassica
napus var. napobrassica L.) ja kaalilla (Brassica oleracea var. gemmifera). Trikomit ovat
kasvin solukarvoja, joiden lisätuotantoa kasvi voi indusoida herbivorihyökkäyksen
seurauksena uusiin kasvullisiin osiin. Sinapin trikomien lukumäärä lisääntyi keinotekoisen
herbivoria käsittely seurauksena, kun kasvia kasvatettiin 16 + 8 -tuntisessa (valo + pimeä)
valojaksossa. Sinapin kasvunopeus toimi myös kurssin asettamassa aikataulussa. Näiden
tulosten perusteella harjoitustyö saatiin toimimaan kurssin aikataulun puitteissa.
...
The most important learning objectives of university level studies can be defined as the
aims of knowledge and skills of critical thinking. This study examined the effect of a plant
physiology practical work on the number of scientific concepts used by students. In
addition the level of students’ comprehension about the theme was viewed in the end of a
university course focusing in this theme. Knowledge and comprehension form a base for
development of critical thinking skills. The practical work in question was based on the
practical work presented by Wright & Bonser (1999) where the effect of artificial
herbivory on induced defense response on plants is viewed. Practical work was perfected
on the grounds of noted research outcomes to the use of the plant and animal physiology
course by the University of Jyväskylä the Department of Biological and Environmental
Sciences. Learning was examined by two questions: were there changes in the number and
content of conceptions used by students about plant’s defense against herbivory as a
consequence of the performing the practical work and what kind of learning objectives did
the student achieve about plant’s defense against herbivory by the end of the course? The
subject group of the first two study questions was the students taking part to the course in
question in spring 2010. Changes in the students’ conceptions were studied from the mind
maps made by 17 students right before and after performing of the practical work. The
achieved learning objectives were viewed from the final exam answers of 8 students. An
increase in the amount and diversification in the content of concepts was observed as an
effect of the practical work. In the end of the course students’ learning objectives reached
multistructural level and their understanding of the theme was collection of unintegrated
facts. The course is only a part of the Bachelor’s Degree where the aimed level of
understanding is one level higher. Third studied question was if the chosen plant material
exhibits the wanted defense reaction applicable within the limitations of the course
timetable. The studied question was addressed by studying three Brassicaceae species
(Sinapsis alba L., Brassica napus var. napobrassica L. and Brassica oleracea var.
gemmifera). Trichomes are small hairs and plant can induce their production to new
vegetative parts as a response to a previous herbivory attack. The amount of trichomes per
leaf increased in Sinapis alba L. as a response to artificial herbivory when the plants were
grown under 16 + 8 hour (light + dark) photoperiod. The growth speed of the species fitted
the course timetable. Based on these results the practical was perfected for the course.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetus ja oppiminen Helsingin yliopiston kaksikielisissä kanditutkinnoissa (TvEx) – kieli-ideologisia näkökulmia
Lehtonen, Heini; Cvetanović, Dragana; Mickwitz, Åsa; Toom, Auli; (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tarkastelemme tässä artikkelissa Pedagogik och språklig diversitet i tvåspråkiga examina (PEDAMO) -tutkimushankkeessa kerättyä haastatteluaineistoa. Tutkittavat ovat Helsingin yliopiston kaksikielisissä kanditutkinnoissa ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Yksin yliopistossa : yliopisto-opiskelijoiden kokema yksinäiisyys korkeakouluopiskelun elämänvaiheessa
Välimäki, Vesa (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan yliopisto-opiskelijoiden kokemaa yksinäisyyttä elämänkulun tutkimusperinteen näkökulmasta (Elder, 1998). Ensimmäisen tutkimuskysymyksen kautta analysoidaan aikaisemman ... -
Elinympäristöön liittyvä analytiikka yliopisto-opetuksessa
Korhonen, Lassi (2014)Tutkielmassa käydään läpi vesianalyysin vaiheita sekä menetelmiä, ja niitä tarkastellaan yliopisto-opintoihin soveltuvuuden pohjalta. Tämän lisäksi työssä esitellään projektioppimisen menetelmä, jota tarkastellaan opetuksen ... -
Luokkataustan ja yksilöllisten valintojen välimaastossa : millaisiin tekijöihin opiskeluun liittyvät valinnat ja kokemukset pohjautuvat?
Oksanen, Heli (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokkataustan vaikutusta opiskelua koskeviin valintoihin ja kokemuksiin. Lisäksi tarkoituksensa on tuoda esille, miten yksilölliset valinnat näkyvät valinnoissa ja kokemuksissa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.