University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen

Icon
5.8 Mb

Authors
Sarkkinen, Kaisa
Date
2011
Discipline
Biologian opettajankoulutusTeacher education programme in Biology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Yliopisto-opintojen tavoitteista tärkeimmiksi voidaan nimetä tieto- ja ajatteluntavoitteet. Tutkimuksessa tarkasteltiin kasvifysiologian harjoitustyön vaikutusta yliopistoopiskelijoiden tietämisen tasoon sekä opiskelijoiden ymmärryksen tasoa aihetta käsitelleen kurssin lopussa. Tietäminen ja ymmärtäminen muodostavat tietotavoitteet, joiden pohjalta ajatteluntavoitteet kehittyvät. Käytetty kasvifysiologian harjoitustyö pohjasi Wrightin & Bonserin (1999) esittämään harjoitustyöhön, jossa tarkastellaan keinotekoisen herbivorian indusoimaa puolustusreaktiota kasvissa. Harjoitustyötä kehitettiin Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitoksen BIOA110: Kasvi- ja eläinfysiologian perusteet -kurssin käyttöön. Oppimiseen liittyvinä tutkimuskysymyksinä tarkasteltiin muuttuivatko opiskelijoiden kasvien puolustautumiseen herbivoriaa vastaan liittyvät käsitteet määrältään ja sisällöltään käytännön harjoitustyön seurauksena sekä millaisia oppimistuloksia opiskelijat saavuttivat kurssin loppuun mennessä kasvien puolustautumiseen herbivoriaa vastaan liittyen. Tutkimuskohteena oli Kasvi- ja eläinfysiologian perusteet -kurssille keväällä 2010 osallistuneet opiskelijat. Opiskelijoiden käyttämien käsitteiden määrän ja sisällön muutosta tarkasteltiin seitsemältätoista opiskelijalta ennen harjoitustyötä ja heti sen jälkeen kerätyistä miellekartoista. Ymmärryksen tasoa kurssin lopussa tarkasteltiin kahdeksalta opiskelijalta heidän tenttivastauksistaan. Opiskelijoiden käyttämien käsitteiden määrä lisääntyi harjoitustyön tekemisen seurauksena ja niiden sisältö monipuolistui. Kurssin lopussa opiskelijoiden oppimistulokset olivat monirakenteisen oppimisen tasolla ja heidän ymmärryksensä oli irtonaista muistitietoa. Kandidaatin tutkinnon viitteellinen ymmärryksen taso on yhden oppimistulostason havaittua tasoa ylempänä. Kolmantena tutkimuskysymyksenä tutkittiin, toimiiko trikomipuolustusreaktio valituilla kasvimateriaaleilla kurssiaikataulun asettamissa puitteissa. Tutkimus toteutettiin ristikukkaisin (Brassicaceae) kuuluvilla sinapilla (Sinapsis alba L.), lantulla (Brassica napus var. napobrassica L.) ja kaalilla (Brassica oleracea var. gemmifera). Trikomit ovat kasvin solukarvoja, joiden lisätuotantoa kasvi voi indusoida herbivorihyökkäyksen seurauksena uusiin kasvullisiin osiin. Sinapin trikomien lukumäärä lisääntyi keinotekoisen herbivoria käsittely seurauksena, kun kasvia kasvatettiin 16 + 8 -tuntisessa (valo + pimeä) valojaksossa. Sinapin kasvunopeus toimi myös kurssin asettamassa aikataulussa. Näiden tulosten perusteella harjoitustyö saatiin toimimaan kurssin aikataulun puitteissa. ...
 
The most important learning objectives of university level studies can be defined as the aims of knowledge and skills of critical thinking. This study examined the effect of a plant physiology practical work on the number of scientific concepts used by students. In addition the level of students’ comprehension about the theme was viewed in the end of a university course focusing in this theme. Knowledge and comprehension form a base for development of critical thinking skills. The practical work in question was based on the practical work presented by Wright & Bonser (1999) where the effect of artificial herbivory on induced defense response on plants is viewed. Practical work was perfected on the grounds of noted research outcomes to the use of the plant and animal physiology course by the University of Jyväskylä the Department of Biological and Environmental Sciences. Learning was examined by two questions: were there changes in the number and content of conceptions used by students about plant’s defense against herbivory as a consequence of the performing the practical work and what kind of learning objectives did the student achieve about plant’s defense against herbivory by the end of the course? The subject group of the first two study questions was the students taking part to the course in question in spring 2010. Changes in the students’ conceptions were studied from the mind maps made by 17 students right before and after performing of the practical work. The achieved learning objectives were viewed from the final exam answers of 8 students. An increase in the amount and diversification in the content of concepts was observed as an effect of the practical work. In the end of the course students’ learning objectives reached multistructural level and their understanding of the theme was collection of unintegrated facts. The course is only a part of the Bachelor’s Degree where the aimed level of understanding is one level higher. Third studied question was if the chosen plant material exhibits the wanted defense reaction applicable within the limitations of the course timetable. The studied question was addressed by studying three Brassicaceae species (Sinapsis alba L., Brassica napus var. napobrassica L. and Brassica oleracea var. gemmifera). Trichomes are small hairs and plant can induce their production to new vegetative parts as a response to a previous herbivory attack. The amount of trichomes per leaf increased in Sinapis alba L. as a response to artificial herbivory when the plants were grown under 16 + 8 hour (light + dark) photoperiod. The growth speed of the species fitted the course timetable. Based on these results the practical was perfected for the course. ...
 
Keywords
Brassicaceae herbivoria indusoituva puolustus oppimistavoitteet trikomit yliopisto-opiskelu yliopisto-opetus ymmärrys biologia kasvinsyöjät harjoitukset ristikukkaiskasvit korkeakouluopiskelu korkeakouluopetus ymmärtäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401211098

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opetus ja oppiminen Helsingin yliopiston kaksikielisissä kanditutkinnoissa (TvEx) – kieli-ideologisia näkökulmia 

    Lehtonen, Heini; Cvetanović, Dragana; Mickwitz, Åsa; Toom, Auli; (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)
    Tarkastelemme tässä artikkelissa Pedagogik och språklig diversitet i tvåspråkiga examina (PEDAMO) -tutkimushankkeessa kerättyä haastatteluaineistoa. Tutkittavat ovat Helsingin yliopiston kaksikielisissä kanditutkinnoissa ...
  • Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana 

    Vuorinen, Annaleena (2014)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ...
  • Yksin yliopistossa : yliopisto-opiskelijoiden kokema yksinäiisyys korkeakouluopiskelun elämänvaiheessa 

    Välimäki, Vesa (2018)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan yliopisto-opiskelijoiden kokemaa yksinäisyyttä elämänkulun tutkimusperinteen näkökulmasta (Elder, 1998). Ensimmäisen tutkimuskysymyksen kautta analysoidaan aikaisemman ...
  • Elinympäristöön liittyvä analytiikka yliopisto-opetuksessa 

    Korhonen, Lassi (2014)
    Tutkielmassa käydään läpi vesianalyysin vaiheita sekä menetelmiä, ja niitä tarkastellaan yliopisto-opintoihin soveltuvuuden pohjalta. Tämän lisäksi työssä esitellään projektioppimisen menetelmä, jota tarkastellaan opetuksen ...
  • Luokkataustan ja yksilöllisten valintojen välimaastossa : millaisiin tekijöihin opiskeluun liittyvät valinnat ja kokemukset pohjautuvat? 

    Oksanen, Heli (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokkataustan vaikutusta opiskelua koskeviin valintoihin ja kokemuksiin. Lisäksi tarkoituksensa on tuoda esille, miten yksilölliset valinnat näkyvät valinnoissa ja kokemuksissa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre