Constructing the consent of animal production : the representation of pigs in a smallholding magazine
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kasvava kritiikki tehotuotannon ympäristövaikutuksia kohtaan yhdistettynä eläinten hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin on lisännyt kiinnostusta vaihtoehtoisesti tuotettuihin eläinperäisiin tuotteisiin, kuten luomulihaan. Tätä taustaa vasten käsillä oleva tutkimus pyrkii selvittämään, heijastavatko pientilallisille suunnatun brittiläisen Country Smallholding -aikakauslehden diskurssit vaihtoehtoisen eläintuotannon pyrkimyksiä eettisempään lihantuotantoon. Tutkimus pohjaa kriittisen diskurssintutkimuksen perinteeseen sekä ekolingvistiikkaan, joka on nouseva tutkimusala ja kiinnostunut ihmisen ja luonnon välisten suhteiden kielellisestä rakentumisesta. Tutkimus selvittää, millaisin kielellisin keinoin sikoja kuvataan aikakauslehden artikkeleissa, minkälaisia diskursseja niistä rakentuu ja kuinka nämä diskurssit luovat ja ylläpitävät yhteiskunnan ideologisia rakenteita ihmisen ja tuotantoeläimen välisistä suhteista.
Tulokset osoittavat, että aineistossa vallitsi kaksi samanaikaista diskurssia. Hallitsevampi diskurssi tuki vallitsevaa käsitystä sioista tuotantoeläiminä esittämällä ne ”elottomina”, tavarankaltaisina objekteina. Tässä diskurssissa eläimiä esimerkiksi arvotettiin tehokkuuden ja tuottavuuden näkökulmasta. Toinen diskurssi esitti siat subjektiivisina olentoina muun muassa kuvaamalla ne toimijoina lihantuotantoprosessissa.
Näennäisestä ristiriidastaan huolimatta kumpikin diskurssi tuki lihantuotannon päämäärää. Vaikka siat esitettiin toisessa diskurssissa subjekteina, myös sen päämäärä on oikeuttaa sikojen riisto. Tähän diskurssiin niveltyi ajatus siitä, että eläimen voi tappaa, mikäli se on elänyt hyvän elämän. Tämän vuoksi kyseisessä diskurssissa myös korostettiin eläinten hyvinvoinnista huolehtimista. Tutkimuksen tulokset heijastavat laajempia yhteiskunnallisia muutoksia ihmisten ja eläinten välisessä suhteessa. Enää lihantuotantoa ei oikeuteta ihmisen moraalisella ylemmyydellä ja oikeudella valjastaa luonto omaan tarkoitukseensa, vaan se tehdään eläinten hyvinvointia korostavilla diskursseilla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Behind the Cosmo-girl : Women’s representations and the brand of Cosmopolitan magazine
Tiainen, Minna (2009)Kriittisen diskurssintutkimuksen lähtökohta on ajatus kielestä todellisuutta ja kulttuurisia arvoja muokkaavana ja uusintavana välineenä. Siksi totuttuihin puhetapoihin eli diskursseihin tulee kiinnittää huomiota, jos ... -
The practices of representation : a comparison of Afghan women’s identity in development policy magazines
Vihersalo, Katariina (2009)Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on tutkia afgaaninaisten representointia kehityspoliittisissa lehdissä. Erityisesti tarkastelen identiteettien rakentamisen kielellisiä keinoja ja niihin liittyviä motiiveja. Tutkimus ... -
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ... -
Overlapping and boundary-breaking genders : representations of gender identity in Pirates of the Caribbean films
Saarnijoki, Salla (2020)Sukupuoli-identiteettejä on kuvattu erilaisissa teksteissä ja medioissa monella eri tavalla läpi historian. Osa representaatioista on säilynyt tiukemmin, kun taas osa on muuttunut ajan kuluessa ja tekstilajista toiseen. ... -
"How's a woman gonna respect you as a man if people don't fear you?” : gender representations of Andrew Tate
Paananen, Elina (2023)Sosiaalisen median vaikuttajat ovat nousseet merkittävän vaikutusvaltaiseen asemaan henkilöinä, joilla on kyky vedota paljon tutkittujen ostospäätösten lisäksi mielipiteisiin aatteiden ja poliittisten suuntautumisten ...