Behind the Cosmo-girl : Women’s representations and the brand of Cosmopolitan magazine
Kriittisen diskurssintutkimuksen lähtökohta on ajatus kielestä todellisuutta ja kulttuurisia arvoja muokkaavana ja uusintavana välineenä. Siksi totuttuihin puhetapoihin eli diskursseihin tulee kiinnittää huomiota, jos halutaan muuttaa yhteiskunnan epätasa-arvoa tuottavia rakenteita tai nostaa näkyville erilaisiin ihmisryhmiin liitettyjä piileviä oletuksia.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa kulttuurisista naisrepresentaatioistamme kriittisen diskurssintutkimuksen metodeja hyödyntäen. Valitsin tutkittavaksi aineistokseni kaksi artikkelia Cosmopolitanista. Pyrin tuomaan uuden näkökulman naistenlehtien analyysiin vertaamalla artikkeleista löytyvää naiskuvaa Cosmopolitanin imagoon nykyaikaisille, itsenäisille naisille tarkoitettuna lehtenä.
Analyysini osoitti, että Cosmopolitanin tapa representoida naisia ei vastaa lehden imagoa. Molempien artikkeleiden aihepiiri, sanavalinnat ja kielenkäyttöön sisältyvät taustaoletukset edustivat melko suppeaa ja vanhanaikaistakin naiskäsitystä. Cosmopolitanin naislukijan oletettiin olevan epävarma, ulkonäköönsä ja sen korjailemiseen keskittynyt ja valmis ottamaan yksityiselämäänsä liittyviä neuvoja tai suoranaisia käskyjä ulkopuolisilta. Lukija myös kutsuttiin tavoittelemaan saavuttamattomaksi tehtyä ulkonäköihannetta. Nämä tulokset vastaavat useiden aikaisempien tutkimusten tuloksia, mutta ovat pahasti ristiriidassa lehden mainostaman vapaan, itsenäisen ja iloisen Cosmo-tytön (lehden prototyyppisen lukijan) mielikuvan kanssa. Sitä paremmin se kuitenkin vastaa lehteä suurelta osin rahoittavien mainostajien tavoitteita.
Koska Cosmopolitan on laajalti luettu lehti, sen maailmankuva on vaikutusvaltainen. Sen imago naisten vapaata itseilmaisua ja päätösvaltaa korostavana lehtenä on harhaanjohtava, ja siksi aihetta pitäisi jatkossakin tutkia. Oma tutkimukseni oli melko suppea, ja lisätutkimus muun muassa lehden mainoksista ja kuvituksesta antaisi kattavamman kuvan aiheesta. Myös kvantitatiivinen tutkimus tuottaisi arvokasta tietoa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The practices of representation : a comparison of Afghan women’s identity in development policy magazines
Vihersalo, Katariina (2009)Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on tutkia afgaaninaisten representointia kehityspoliittisissa lehdissä. Erityisesti tarkastelen identiteettien rakentamisen kielellisiä keinoja ja niihin liittyviä motiiveja. Tutkimus ... -
"Make him worship you" : the representation of feminine sexuality and female discourses in Seventeen and Cosmopolitan
Nevala, Pauliina (2017)Medialla on keskeinen rooli mielikuvien ja ajatusten välittäjänä. Naistenlehdet ovat vakiintuneet keskeiseksi osaksi nykypäivän mediakenttää, ja niiden edullisuus sekä laaja levinneisyys ovat herättäneet myös tutkijoiden ... -
Sad, lonely and looking for love? : representations of singleness on Cosmopolitan.com
Sinersaari, Inna (2016)Yhdysvaltalaisessa yhteiskunnassa arvostetaan suuresti avioliittoa ja parisuhdetta, jonka ajatellaan olevan elämän tärkein ihmissuhde. Vaikka yksineläjien määrä on viimeisten vuosikymmenien aikana ollut kasvussa, asenteet ... -
Constructing the consent of animal production : the representation of pigs in a smallholding magazine
Nevala, Pauliina (2020)Kasvava kritiikki tehotuotannon ympäristövaikutuksia kohtaan yhdistettynä eläinten hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin on lisännyt kiinnostusta vaihtoehtoisesti tuotettuihin eläinperäisiin tuotteisiin, kuten luomulihaan. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.