University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer

Thumbnail
View/Open
485.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hyöty, Pihla
Date
2020
Discipline
Ruotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä tutkielma keskittyy ruotsin tunneilla esiintyvään häiriökäyttäytymiseen. Tutkielmassa tarkastellaan aiheen teoriataustaa ja tutkitaan opettajien käsityksiä häiriökäyttäytymisestä sekä sen mahdollisista syistä. Lisäksi selvitetään millaisia häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisy- ja ratkaisukeinoja opettajat käyttävät. Tutkielman tarkoituksena on luoda kokonaiskuvaa häiriökäyttäytymisestä ilmiönä, lisätä opettajien tietoisuutta ja tuoda esiin konkreettisia keinoja, joita opettajat voivat hyödyntää käytännön työssään. Tutkielman aineisto koostuu viidestä teemahaastettelusta ja aineiston analyysimetodina käytetään kvalitatiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että häiriökäyttäytymisenä pidetään yleensä toisia häiritsevää ja opetusta keskeyttävää ulospäin suuntautuvaa käytöstä. Sisäänpäin suuntautuvaa käytöstä ei sen sijaan pidetä samalla tavoin häiritsevänä. Tutkielman mukaan tyypillisimpinä syinä häiriökäyttäytymisen takana nähdään yhteiskunnallisia muutoksia, koulu- ja kotikohtaisia tekijöitä ja oppilaslähtöisiä syitä. Ruotsin tunneille tyypillisiksi häiriökäyttäytymistä aiheuttaviksi tekijöiksi luokitellaan motivaation puute, negatiivinen asennoituminen sekä kokemus kielen vaikeudesta ja merkityksettömyydestä. Tutkimuksen mukaan häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisykeinoina käytetään erilaisia käytännön toimia sekä vuorovaikutuksellisia että pedagogisia keinoja. Ratkaisukeinoina puolestaan käytetään sanallisia ja sanattomia viestejä sekä keskustelua yksittäisen oppilaan tai oppilasryhmän kanssa. Suosittuja ratkaisukeinoja ovat myös palkkiot ja lievät rangaistukset. Jonkin verran käytetään ekosysteemiin perustuvia ratkaisukeinoja. Sisäänpäin suuntautuneeseen häiriökäyttäytymiseen puututaan pääosin samoilla keinoilla. Lisäksi käytössä on henkilökohtaisempia ratkaisumalleja. Tutkimuksen mukaan häiriökäytöstilanteissa pidetään tärkeänä, että häiritsevästi käyttäytyvä oppilas tulee huomioiduksi. Tuloksissa painoittuivat vahvasti oppilaan ymmärtäminen, positiivinen pedagogiikka ja oppilaslähtöiset ratkaisut. Tutkimuksen mukaan häiriökäyttäytyminen tulee edelleen lisääntymään ja monimuotoistumaan tulevaisuudessa. Ratkaisuna oppilaiden häiriökäyttäytymistä ilmiönä tulisi käsitellä enemmän pedagogissa opinnoissa ja koulutukseen pitäisi lisätä erityispedagogiikan kursseja. Lisäksi koulutusta tulisi muokata vastaamaan paremmin työelämää ja jo työssä oleville opettajille tulisi tarjota lisäkoulutusta. Koulujen resursseja tulisi lisätä ja opetusryhmiä pienentää. Lisäksi kouluissa pitäisi ottaa käyttöön tunnetaitoja ja suvaitsevaisuutta opettavia toimintamalleja ja projekteja. Oppilaille tulisi myös opettaa teon ja seurauksen yhteyttä. ...
Keywords
problembeteende problematiskt beteende utmanande beteende svenskundervisning ongelmakäyttäytyminen oppitunnit oppilaat ruotsin kieli opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154191

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23381]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning 

    Narsakka, Sini; Luoma, Laura (2020)
    Oppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ...
  • Dramapedagogikens möjligheter i svenskundervisning : svensklärares uppfattningar och erfarenheter 

    Hursti, Minna (2011)
    Tutkielmani tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien käsityksiä ja kokemuksia draamapedagogiikasta. Haluan tutkia, miten opettajat suhtautuvat draaman käyttöön oppitunneilla ja millaisia draamaharjoituksia he toteuttavat ...
  • Finländska svensklärares undervisningspraktiker och deras samband med elevers inlärningsresultat 

    Huhtala, Anna; Vesalainen, Marjo; Hildén, Raili; Rautopuro, Juhani (Universitetsforlaget AS, Scandinavian University Press, 2019)
    Lärarens val av undervisningspraktiker spelar en avgörande roll för elevers inlärningsresultat. I lärarkognitionen ingår förmågan att på adekvata sätt styra och handleda elevens inlärningsprocess och utvärdera dess utgång ...
  • En undersökning om förändringar i abiturienters inställning till svenskundervisnigen 

    Salminen, Hanna (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, onko abiturienttien suhtautuminen ruotsin opetukseen muuttunut heidän ruotsin opintojensa aikana, ja miten se on mahdollisesti muuttunut. Lisäksi tarkoituksena on ...
  • Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning 

    Borén, Kaisa (2019)
    Nykymaailmassa kulttuurien välinen kohtaaminen on yhä enemmän arkipäivää. Kieltenopetuksen tavoitteena on jo pitkään ollut edistää viestinnällisten taitojen lisäksi kulttuurien välistä ymmärrystä. Tämän tutkielman tavoitteena ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre