dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Härmälä, Jesse | |
dc.date.accessioned | 2020-06-15T08:24:22Z | |
dc.date.available | 2020-06-15T08:24:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69936 | |
dc.description.abstract | Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. Erityisesti kilpailulliset pelit, joissa pelataan yhdessä joukkueen kanssa muita pelaajia vastaan, vaativat usein tietynlaisen kommunikaatiotyylin käyttöä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia englannin kielen kommunikaatiofunktioita suomalaiset pelaajat käyttävät pelatessaan Counter-Strike: Global Offensive -videopeliä. Tutkimus keskittyy näiden kommunikaatiofunktioiden käyttöön ja siihen, miten muut pelaajat niihin reagoivat ja kuinka ne vaikuttavat pelin voittamiseen ja tästä saatuun nautintoon.
Tutkimusaineisto kerättiin 11-osaisella kyselyllä, johon vastasi sata suomalaista CS:GO-pelaajaa. Kysely sisälsi pääosin avokysymyksiä, joiden avulla vastaajien henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksia pystyttiin analysoimaan.
Tutkimusaineiston perusteella tärkein osa kommunikaatiota CS:GO:ta pelatessa on strategiapuheen käyttäminen, minkä avulla pelaajat voivat kommunikoida toisilleen reaaliajassa tärkeää informaatiota, joka auttaa heitä ottelun voittamisessa. Myös kanssapelaajien tervehtiminen nousi kyselytuloksissa esille, mutta sitä ei pidetty tärkeänä osana kommunikaatiota.
Strategiapuheen ja tervehtimisen lisäksi muita kommunikaatiofunktioita ei tutkimustulosten perusteella toivota käytettävän. Esimerkiksi vitsailu ja itselleen puhuminen häiritsi muiden pelaajien keskittymistä ja vei tilaa strategiapuheelta, mikä puolestaan heikensin joukkueen mahdollisuuksia voittaa ottelu.
Suurin osa vastaajista piti äänipohjaista kommunikaatiomenetelmää positiivisena toimintona ja toivoivat, että heidän kanssapelaajansa käyttäisivät kyseistä toimintoa strategiapuheen välittämiseksi. Kommunikaatiota arvostettiin myös sellaisissa tilanteissa, joissa kanssapelaajien englannin kieli ei ollut täydellistä tai siihen liittyi erikoinen aksentti. Ärtymystä esiintyi silloin, kun informaation kulku estyi kokonaan esimerkiksi viallisten kommunikaatiolaitteiden vuoksi tai sellaisissa tilanteissa, joissa toisen henkilön englannin kielen taito oli niin heikkoa, että puheen ymmärtäminen oli mahdotonta. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | Counter-strike: Global offensive | |
dc.subject.other | language functions | |
dc.subject.other | language proficiency | |
dc.subject.other | oral language | |
dc.title | The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006154180 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | communication | |
dc.subject.yso | playing (games and sports) | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | interaction | |
dc.subject.yso | oral communication | |