“Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
Päivämäärä
2020Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä sekä heidän omasta roolistaan
niiden rakentumisen tukijoina. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, johon
on haastateltu 7 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden litteroidut aineistot on analysoitu fenomenografisella analyysilla, jonka avulla olemme muodostaneet tutkimuksen tuloksia kuvaavan tulosavaruuden. Tulosavaruus yhdistää molemmat tutkimustehtävät yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi ja tarjoaa uutta tietoa lasten luontosuhteeseen ja ympäristökäyttäytymiseen sekä luokanopettajan rooliin vaikuttavista tekijöistä.
Luokanopettajien näkemyksissä lasten luontosuhteessa ja ympäristökäyttäytymisessä korostui lasten aktiivisen toimijuuden ja arvojen merkitys. Tärkeänä pidettiin myös luontoon menemistä, mikä nähtiin luontosuhteen ja vastuullisen
ympäristökäyttäytymisen rakentumisen edellytykseksi. Koulun ja kodin kasvatuksella nähtiin voitavan vaikuttaa lasten luontosuhteeseen ja ympäristökäyttäytymiseen. Tämän kasvatuskumppanuuden osalta kodilla koettiin olevan suurempi painoarvo kuin opettajalla. Luokanopettajan roolia pidettiin kuitenkin tärkeänä, koska opettaja elää luokan arkea. Luokanopettajan kuvattiin voivan vaikuttaa omassa roolissaan ympäristökasvattajana parhaiten oman persoonansa
kautta. Lasten luontosuhteen ja ympäristökäyttäytymisen kehittämisellä nähtiin
lisäksi olevan yhteiskunnallista merkitystä, koska lapset ovat tulevaisuuden
päättäjinä tekemässä ympäristöä koskevia valintoja myös tuleville sukupolville.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
Salmi, Emilia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. ... -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ... -
Luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tavoitteista ja lasten liikuntasuhteen sekä liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta
Hautalampi, Masi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tärkeimmistä tavoitteista sekä lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
"Miten meni noin niinku omasta mielestä?" : luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista
Lähdekorpi, Anu; Martin, Marjaana (2016)Lähdekorpi, A. & Martin, M. 2016. "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" Luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.