Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.advisorHankala, Mari
dc.contributor.authorLeinonen, Atte
dc.contributor.authorPitkänen, Ida
dc.date.accessioned2020-06-15T06:06:56Z
dc.date.available2020-06-15T06:06:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69922
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä sekä heidän omasta roolistaan niiden rakentumisen tukijoina. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, johon on haastateltu 7 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden litteroidut aineistot on analysoitu fenomenografisella analyysilla, jonka avulla olemme muodostaneet tutkimuksen tuloksia kuvaavan tulosavaruuden. Tulosavaruus yhdistää molemmat tutkimustehtävät yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi ja tarjoaa uutta tietoa lasten luontosuhteeseen ja ympäristökäyttäytymiseen sekä luokanopettajan rooliin vaikuttavista tekijöistä. Luokanopettajien näkemyksissä lasten luontosuhteessa ja ympäristökäyttäytymisessä korostui lasten aktiivisen toimijuuden ja arvojen merkitys. Tärkeänä pidettiin myös luontoon menemistä, mikä nähtiin luontosuhteen ja vastuullisen ympäristökäyttäytymisen rakentumisen edellytykseksi. Koulun ja kodin kasvatuksella nähtiin voitavan vaikuttaa lasten luontosuhteeseen ja ympäristökäyttäytymiseen. Tämän kasvatuskumppanuuden osalta kodilla koettiin olevan suurempi painoarvo kuin opettajalla. Luokanopettajan roolia pidettiin kuitenkin tärkeänä, koska opettaja elää luokan arkea. Luokanopettajan kuvattiin voivan vaikuttaa omassa roolissaan ympäristökasvattajana parhaiten oman persoonansa kautta. Lasten luontosuhteen ja ympäristökäyttäytymisen kehittämisellä nähtiin lisäksi olevan yhteiskunnallista merkitystä, koska lapset ovat tulevaisuuden päättäjinä tekemässä ympäristöä koskevia valintoja myös tuleville sukupolville.fi
dc.format.extent102
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherympäristökäyttäytyminen
dc.title“Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006154166
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoluontosuhde
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright