Show simple item record

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorTuokko, Irina
dc.date.accessioned2020-06-11T11:06:41Z
dc.date.available2020-06-11T11:06:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69892
dc.description.abstractTutkimuksen keskiössä oli sukupuolitietoinen opetus sekä sukupuolen moninaisuuden huomioiminen opetuksessa osana uudistettua perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millainen pohjatietämys alakoulun opettajilla oli sukupuolitietoisesta opetuksesta ja sukupuolen moninaisuuden huomioimisesta uuden opetussuunnitelman astuessa voimaan syksyllä 2016, sekä millaisia mielipiteitä opettajilla oli opetussuunnitelman uudistusten hyödyllisyydestä koskien sukupuolitietoista opetusta sekä sukupuolen moninaisuuden huomioimista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka opettajat toteuttavat sukupuolitietoista opetusta ja huomioivat sukupuolen moninaisuuden opetuksessaan. Tutkimus toteutettiin nettipohjaisena kyselytutkimuksena loppukeväästä 2017, johon vastasi 62 alakoulun opettajaa. Keskeisinä tuloksina voidaan nostaa esille, että opetussuunnitelman velvoitteesta lähestymistavaltaan sukupuolitietoiseen opetukseen huolimatta, on opetus edelleen hyvin sukupuolineutraalia, eikä sukupuolitietoiselle opetukselle katsotut kriteerit täyty luokkahuonearjessa. Suuri osa opettajista kokeekin, ettei omaa sukupuolitietoisesta opetuksesta tai sukupuolen moninaisuudesta tarpeeksi tietoa toteuttaakseen opetussuunnitelman velvoitteita. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sukupuolten tasa-arvoa rakentaakseen ja sukupuolivähemmistöjen hyvinvointia tukeakseen perusopetuksen tulee olla aidosti sukupuolitietoista, joka vaatii opettajilta laajempaa tietoa ja ymmärrystä yhteiskunnan segregaatiota luovista rakenteista. Erityisesti huomiota tulisi tulevaisuudessa kiinnittää koulujen tasa-arvosuunnitelmien laadintaan, opettajankoulutukseen sekä opettajien täydennyskoulutukseen.fi
dc.format.extent119
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersukupuolitietoinen opetus
dc.titleOpettajien käsitykset sukupuolitietoisesta opetuksesta ja sukupuolen moninaisuudesta perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006114137
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysosukupuolisensitiivisyys
dc.subject.ysosukupuolivähemmistöt
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysosukupuolen moninaisuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright